Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SAĞLIK TURİZMİ YETKİ BELGESİNE SAHİP SAĞLIK TESİSLERİNE AİT WEB SİTELERİNİN KALİTE YÖNETİMİ VE SAĞLIK TURİZMİ PERSPEKTİFİNDE İNCELENMESİ: AYDIN İLİ ÖRNEĞİ

Yıl 2023, Cilt: 22 Sayı: 22, 96 - 115, 30.06.2023

Öz

Genel olarak sağlık turizmi, bireylerin sağlık hizmeti almak amacıyla yaptıkları seyahatler anlamına gelmektedir. Tarih öncesi çağlardan bu yana insanların temel ihtiyaçları arasında sağlık hizmetlerine erişim bulunmaktadır. Günümüzde ise teknolojik gelişimler, iletişim ve ulaşımdaki imkanların artması ile insanlar yaşam sürelerini uzatmak ve yaşam kalitelerini iyileştirmek istemektedirler. Uzun bekleme süreleri, tıbbi tedavilerde yüksek maliyetler ve kaliteli sağlık hizmetine erişim isteği gibi nedenlerle sağlık turizmine yönelim artmaktadır. Sağlık turizminin pazarlanmasında ise internet büyük pay sahibidir.
Bu çalışmamızda T.C. Sağlık Bakanlığı tarafından sağlık turizmi yapabilmeleri için yetkilendirilmiş sağlık tesisleri içerisinden Aydın ilinde yer alanların kurumsal web siteleri belirlenen 26 adet ölçüt ile değerlendirilmiştir. Bu ölçütlerin 13 adedi kalite yönetimi boyutunda, diğer 13 adedi ise sağlık turizmi boyutunda sınıflandırılmıştır.
Araştırmada incelenen web sitelerinin tamamında kurumun iletişim ve ulaşım bilgileri yer almaktadır. Ayrıca Aydın ilindeki sağlık tesislerinin hiçbiri JCI akreditasyonuna sahip değildir. Web sitelerinin hiçbirinde uluslararası hasta haklarına yönelik bir bilgilendirme bulunmamaktadır.

Kaynakça

  • Ataman, H., Esen, M. F. ve Vatan, A. (2017). Medikal Turizm Kapsamında Sunulan Sağlık Hizmetlerinde Kalite ve Hasta Güvenliği. Uluslararası Sağlık Yönetimi ve Stratejileri Araştırma Dergisi, 3(1), 28-44.
  • Aydın, N. (2018). Nitel Araştırma Yöntemleri: Etnoloji. Uluslararası Beşeri ve Sosyal Bilimler İnceleme Dergisi, 2(2), 60-71.
  • Biri, G. (2021). Türkiye’nin Sağlık Turizmi Gelirini Etkileyen Faktörlerin Eşbütünleşme Analizi. Anadolu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi,22(2), 39-58.
  • Cuma, A., Olcay, A. ve İnce, E. (2021). Termal Konaklama İşletmelerinde Sunulan Hizmetin Müşteri Memnuniyeti Açısından Değerlendirilmesi: Kahramanmaraş Örneği. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 5(2), 829-850.
  • Çavuşgil Köse, B., Karalar, S. ve Usta, I. (2018). Sağlık Turizmine Yetkili Kuruluşların Web Sitelerinin Kalite Yönetimi ve Turizm Perspektifinde Değerlendirilmesi, 19. Ulusal Turizm Kongresi, 17-21 Ekim, Afyonkarahisar.
  • Ekiyor, A. ve Özçelik, A. T. (2020). Sağlık Turizminde Dijital Pazarlar. Ankara: İksad Yayınevi
  • Eriş, H. ve Barut, S. (2020). Sağlık Turizmi. Ankara: İksad Yayınevi.
  • Gökmen, B., Şapcılar, M.C. ve Büyükşalvarcı, A. (2020). Turizm Fakültesi Akademisyenlerinin Sağlık Turizmine Yönelik Farkındalığının Değerlendirilmesi. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 4(2), 1180-1198. doi: 10.26677/TR1010.2020.389.
  • Gölpek Karababa, A. (2017). Türkiye’de Sağlık Turizminin Ekonomik Yönü. Türk Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 2(1), 58-69.
  • Health Tourism (2022).Erişim adresi: https://www.health-tourism.com/ Erişim tarihi: 12.09.2023
  • Kangas, B. (2007). Hope from Abroad in the International Medical Travel of Yemeni Patients. Anthropology and Medicine, 14(3), 293-305.
  • Karagöz, N. ve Öztürk, A. (2019). Sağlık Turizmi İşletmelerinde Müşteri Memnuniyeti (Samsun ve Sivas İli Karşılaştırması). Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 3,4, 1260-1273.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. 24. Baskı. Ankara: Nobel Yayınevi
  • Karataş, Z. (2015). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Manevi Temelli Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 1(1), 62-80.
  • Kıral, B. (2020). Nitel Bir Veri Analiz Olarak Doküman Analizi. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15, 170-189.
  • Kültür ve Turizm Bakanlığı (2022). Erişim adresi: https://www.ktb.gov.tr/ Erişim Tarihi: (21.09.2022)
  • Mesci, G. ve Sağlık, E. (2020). Sağlık Turizminde Dijital İletişim: JCI Akreditasyon Belgesini Almış Hastaneler Üzerinde Bir Araştırma. Journal of Hospitality And Tourism Issues,2(1), 74-90.
  • Oksay, A. (2016). Sağlık Hizmetlerinde Kalite Tam Olarak Ne Demek? Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(14), 181-192.
  • Öksüz, B. ve Altıntaş, V. (2017), Sağlık Turizminde Dijital İletişimin Kanalları.Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 14(1), 59-75.
  • Özer, Ö. ve Sonğur, C. (2012). Türkiye’nin Dünya Sağlık Turizmindeki Yeri ve Ekonomik Boyutu. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(7), 69-81.
  • Sarman, A. ve Sarman, E. (2021), Covid-19 Pandemisinin Sağlık Turizmi Üzerindeki Etkisi. Journal of Applied Tourism Research, 2(2), 117-124.
  • Sarp, N. (2014), Toplam Kalite Yönetimi Uygulamaları, Siyasal Kitabevi, Ankara.
  • Şak, N. (2021), Sağlık Turizmi ve Ekonomik Büyümede Asimetrik Etkiler: Türkiye Uygulaması. Uluslararası Yönetim, İktisat ve İşletme Dergisi, 17(3), 781-799.
  • Şimşek, B. ve Yazıcı Ayyıldız, A. (2023). Sağlık Turizmi İşletmelerinde Dijital Pazarlama Uygulamalarının Analizi: Kuşadası Örneği. Sağlık Akademisyenleri Dergisi, 10(1), 108-125.
  • Tengilimoğlu, D. (2013). Sağlık Turizmi: Tedavi Amaçlı Turizm ve Termal Turizmde Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Hastane Dergisi, 34(90-96), 51-72.
  • Tontuş, Ö. H. (2022). Sağlık Turizmi Nedir?. SATURK Yayınları. Erişim adresi: https://shgmturizmdb.saglik.gov.tr/Eklenti/10944/0/02pdf.pdf Erişim tarihi: (17.08.2022).
  • Tütüncü, Ç., Kıremitçi, İ. ve Çalışkan, U. (2011). Sağlık Turizmi, Güvenlik ve Kalite. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 22(1), 91-93.
  • Ültay, E., Akyurt, H. ve Ültay, N. (2021). Sosyal Bilimlerde Betimsel İçerik Analizi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, 10, 188-201.
  • World Tourism Organization (UNWTO), (2018). European Travel Commission/UNWTO, 2018: Exploring Health Tourism. Erişim adresi: https:// www.eunwto .org/doi/epdf/10.181 11/ 97 89 284420209?role=tab Erişim tarihi: (12.09.2022).
  • World Tourism Organization (UNWTO), (2022). https://www.unwto.org/ Erişim tarihi: (13.09.2022)
  • Yıldırım, S. (1997), Üçüncü Yaş Turizmi ve Bunun Türkiye Açısından Değerlendirilmesi. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 8(1-2), 77-81

INVESTIGATION OF WEBSITES OF HEALTH FACILITIES WITH HEALTH TOURISM AUTHORITY IN THE PERSPECTIVE OF QUALITY MANAGEMENT AND HEALTH TOURISM: AYDIN EXAMPLE

Yıl 2023, Cilt: 22 Sayı: 22, 96 - 115, 30.06.2023

Öz

In general, health tourism means the travels of individuals to receive health services. Access to health services has been among the basic needs of people since prehistoric times. Today, with technological developments, increasing opportunities in communication and transportation, people want to extend their life span and improve their quality of life. The tendency towards health tourism is increasing due to long waiting times, high costs in medical treatments and the desire to access quality health care services. The internet has a large share in the marketing of health tourism.
In this study, T.C. Among the health facilities authorized by the Ministry of Health for health tourism, the corporate websites of those located in Aydın were evaluated with 26 criteria. 13 of these criteria are classified in the dimension of quality management, and the other 13 in the dimension of health tourism.
All of the websites examined in the research contain the contact and transportation information of the institution. In addition, none of the health facilities in Aydın have JCI accreditation. There is no information on international patient rights on any of the websites.

Kaynakça

  • Ataman, H., Esen, M. F. ve Vatan, A. (2017). Medikal Turizm Kapsamında Sunulan Sağlık Hizmetlerinde Kalite ve Hasta Güvenliği. Uluslararası Sağlık Yönetimi ve Stratejileri Araştırma Dergisi, 3(1), 28-44.
  • Aydın, N. (2018). Nitel Araştırma Yöntemleri: Etnoloji. Uluslararası Beşeri ve Sosyal Bilimler İnceleme Dergisi, 2(2), 60-71.
  • Biri, G. (2021). Türkiye’nin Sağlık Turizmi Gelirini Etkileyen Faktörlerin Eşbütünleşme Analizi. Anadolu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi,22(2), 39-58.
  • Cuma, A., Olcay, A. ve İnce, E. (2021). Termal Konaklama İşletmelerinde Sunulan Hizmetin Müşteri Memnuniyeti Açısından Değerlendirilmesi: Kahramanmaraş Örneği. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 5(2), 829-850.
  • Çavuşgil Köse, B., Karalar, S. ve Usta, I. (2018). Sağlık Turizmine Yetkili Kuruluşların Web Sitelerinin Kalite Yönetimi ve Turizm Perspektifinde Değerlendirilmesi, 19. Ulusal Turizm Kongresi, 17-21 Ekim, Afyonkarahisar.
  • Ekiyor, A. ve Özçelik, A. T. (2020). Sağlık Turizminde Dijital Pazarlar. Ankara: İksad Yayınevi
  • Eriş, H. ve Barut, S. (2020). Sağlık Turizmi. Ankara: İksad Yayınevi.
  • Gökmen, B., Şapcılar, M.C. ve Büyükşalvarcı, A. (2020). Turizm Fakültesi Akademisyenlerinin Sağlık Turizmine Yönelik Farkındalığının Değerlendirilmesi. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 4(2), 1180-1198. doi: 10.26677/TR1010.2020.389.
  • Gölpek Karababa, A. (2017). Türkiye’de Sağlık Turizminin Ekonomik Yönü. Türk Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 2(1), 58-69.
  • Health Tourism (2022).Erişim adresi: https://www.health-tourism.com/ Erişim tarihi: 12.09.2023
  • Kangas, B. (2007). Hope from Abroad in the International Medical Travel of Yemeni Patients. Anthropology and Medicine, 14(3), 293-305.
  • Karagöz, N. ve Öztürk, A. (2019). Sağlık Turizmi İşletmelerinde Müşteri Memnuniyeti (Samsun ve Sivas İli Karşılaştırması). Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 3,4, 1260-1273.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. 24. Baskı. Ankara: Nobel Yayınevi
  • Karataş, Z. (2015). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Manevi Temelli Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 1(1), 62-80.
  • Kıral, B. (2020). Nitel Bir Veri Analiz Olarak Doküman Analizi. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15, 170-189.
  • Kültür ve Turizm Bakanlığı (2022). Erişim adresi: https://www.ktb.gov.tr/ Erişim Tarihi: (21.09.2022)
  • Mesci, G. ve Sağlık, E. (2020). Sağlık Turizminde Dijital İletişim: JCI Akreditasyon Belgesini Almış Hastaneler Üzerinde Bir Araştırma. Journal of Hospitality And Tourism Issues,2(1), 74-90.
  • Oksay, A. (2016). Sağlık Hizmetlerinde Kalite Tam Olarak Ne Demek? Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(14), 181-192.
  • Öksüz, B. ve Altıntaş, V. (2017), Sağlık Turizminde Dijital İletişimin Kanalları.Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 14(1), 59-75.
  • Özer, Ö. ve Sonğur, C. (2012). Türkiye’nin Dünya Sağlık Turizmindeki Yeri ve Ekonomik Boyutu. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(7), 69-81.
  • Sarman, A. ve Sarman, E. (2021), Covid-19 Pandemisinin Sağlık Turizmi Üzerindeki Etkisi. Journal of Applied Tourism Research, 2(2), 117-124.
  • Sarp, N. (2014), Toplam Kalite Yönetimi Uygulamaları, Siyasal Kitabevi, Ankara.
  • Şak, N. (2021), Sağlık Turizmi ve Ekonomik Büyümede Asimetrik Etkiler: Türkiye Uygulaması. Uluslararası Yönetim, İktisat ve İşletme Dergisi, 17(3), 781-799.
  • Şimşek, B. ve Yazıcı Ayyıldız, A. (2023). Sağlık Turizmi İşletmelerinde Dijital Pazarlama Uygulamalarının Analizi: Kuşadası Örneği. Sağlık Akademisyenleri Dergisi, 10(1), 108-125.
  • Tengilimoğlu, D. (2013). Sağlık Turizmi: Tedavi Amaçlı Turizm ve Termal Turizmde Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Hastane Dergisi, 34(90-96), 51-72.
  • Tontuş, Ö. H. (2022). Sağlık Turizmi Nedir?. SATURK Yayınları. Erişim adresi: https://shgmturizmdb.saglik.gov.tr/Eklenti/10944/0/02pdf.pdf Erişim tarihi: (17.08.2022).
  • Tütüncü, Ç., Kıremitçi, İ. ve Çalışkan, U. (2011). Sağlık Turizmi, Güvenlik ve Kalite. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 22(1), 91-93.
  • Ültay, E., Akyurt, H. ve Ültay, N. (2021). Sosyal Bilimlerde Betimsel İçerik Analizi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, 10, 188-201.
  • World Tourism Organization (UNWTO), (2018). European Travel Commission/UNWTO, 2018: Exploring Health Tourism. Erişim adresi: https:// www.eunwto .org/doi/epdf/10.181 11/ 97 89 284420209?role=tab Erişim tarihi: (12.09.2022).
  • World Tourism Organization (UNWTO), (2022). https://www.unwto.org/ Erişim tarihi: (13.09.2022)
  • Yıldırım, S. (1997), Üçüncü Yaş Turizmi ve Bunun Türkiye Açısından Değerlendirilmesi. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 8(1-2), 77-81
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Turizm (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Uğur Mert Çetinkaya 0000-0002-4796-2907

Aziz Bostan 0000-0001-8187-3871

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 22 Sayı: 22

Kaynak Göster

APA Çetinkaya, U. M., & Bostan, A. (2023). SAĞLIK TURİZMİ YETKİ BELGESİNE SAHİP SAĞLIK TESİSLERİNE AİT WEB SİTELERİNİN KALİTE YÖNETİMİ VE SAĞLIK TURİZMİ PERSPEKTİFİNDE İNCELENMESİ: AYDIN İLİ ÖRNEĞİ. Journal of Travel and Tourism Research, 22(22), 96-115.

21622 20964   download   20965    20966  2162320967  download        download 20969download