According to the Turkey Statistical Institute numbers revealed in 2018, the number of mobile phone subscribers increased by 30% and reached 80637671 in the last 10 years (TurkStat, 2018). Due to this rapid increase in the use of mobile phones, the use of the phone has expanded and entered the traffic environment. In recent years, the use of smart phones in the traffic flow due to increased phone usage causes the distractions of the drivers. Distracted driving leads to many problems in the traffic environment and affects driver behavior. In this study, it is aimed to investigate the relationship between driver behavior and smartphone addiction of drivers. The sample of the study consisted of 47 females and 87 males a total of 134 participants between the ages of 18 to 42. As measurement, Driver Behavior Questionnaire (DBQ) (Lajunen & Özkan, 2004) and short-form of the Smart Phone Addiction Scale (SAS) (Noyan et al., 2015) were used. According to the hierarchical regression analysis results, smart phone addiction was found as positively related to errors, lapses, ordinary and aggressive violations. Also, ordinary violations were positively related to both gender and frequency of daily smartphone usage. Results were discussed on the framework of related literature.
Türkiye İstatistik Kurumu 2018 yılı verilerine göre
cep telefonu abone sayısı son 10 yılda %30 oranında artış göstererek 80637671’e
ulaşmıştır (Türkiye İstatistik Kurumu [TÜİK], 2018). Cep telefonu
kullanımındaki bu hızlı artışa bağlı olarak telefon kullanım alanları
genişlemiş ve trafik ortamına da girmiştir. Bu duruma bağlı olarak trafik
ortamında telefon kullanımı sürücülerin dikkatlerinin dağılmasına neden
olmaktadır. Dikkati dağınık sürücülük ise, trafik ortamında pek çok soruna yol
açmakta ve sürücü davranışlarını etkilemektedir. Bu bilgilerden yola çıkarak,
bu çalışmada sürücü davranışları ile sürücülerin akıllı telefon bağımlılıkları
arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmanın örneklemini 18-42
yaş aralığındaki ehliyeti olan 47’si kadın 87’si erkek olmak üzere toplam 134
katılımcı oluşturmaktadır. Çalışmada Sürücü Davranışları Ölçeği (SDÖ) (Lajunen
ve Özkan, 2004) ve Akıllı Telefon Bağımlılığı Ölçeği’nin (SAS) (Noyan,
Enez-Darçın, Nurmedov, Yılmaz ve Dilbaz, 2015) kısa formu kullanılmıştır.
Yapılan hiyerarşik regresyon analizi sonuçlarına göre, hatalar, sıradan ihlaller,
agresif ihlaller ve ihmaller ile akıllı telefon bağımlılığı arasında pozitif
yönde anlamlı ilişkiler bulunmuştur. Ayrıca, sıradan ihlaller ile cinsiyet ve
günlük akıllı telefon kullanım sıklığı arasında da pozitif yönde anlamlı bir
ilişki bulunmuştur. Çalışmanın bulguları ilgili literatür kapsamında
tartışılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Psychology |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 2 Issue: 1 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.