Kasım 2019'da Çin'in Wuhan kentinde ortaya çıkan ve tüm dünyayı etkisi altına alan COVID-19 pandemisi tüm sektörleri olduğu gibi ulaştırma sektörünü de derinden etkilemiştir. Etkilerin büyüklüğü akademik yayın sayılarına da yansımış, onlarca yılda oluşacak yayın havuzu sadece 3 yılda ortaya çıkmıştır. Bu çalışmada, oluşan devasa yayın havuzunun ulaştırma sektörü bağlamında bibliyometrik bir analizinin yapılması amaçlanmıştır. Bu çalışmada performans analizi ve işbirliği analizinden oluşan nicel bir bibliyometrik analiz gerçekleştirilmiştir. Verileri elde etmek için Scopus veri tabanı kullanılmıştır. Verileri sınırlandırmak için yalnızca "makaleler, makalelerin son versiyonları ve yalnızca İngilizce yayınlanan makaleler" filtreleri kullanılmıştır. Zaman sınırı olarak 2019-2022 yılları seçilmiştir. Scopus veri tabanında yapılan arama sonucunda toplam 951 makaleye ulaşılmıştır. Veri analizi için R istatistik programı, görselleştirmeler için Biblioshiny kullanılmıştır. Analizler hem tüm ulaşım modları bağlamında hem de her bir ulaşım modu için ayrı ayrı gerçekleştirilmiştir. Sonuçlar, 951 makalede toplam 2605 yazarın çalıştığını, 155 makalenin tek yazarlı, 796 makalenin ise çok yazarlı olduğunu göstermektedir. Analiz sonuçları, en üretken ülkelerin ABD ve Çin olduğunu, en çok kullanılan anahtar kelimenin "COVID-19" olduğunu, en çok atıf alan ülkenin Norveç olduğunu, ülke yayın iş birlikleri bağlamında en çok işbirliği yapılan ülkelerin İngiltere ve Hong Kong olduğunu, en düşük işbirliği oranının ise Türkiye ve Güney Afrika'ya ait olduğunu ortaya koymuştur. Öte yandan, ulaştırma modlarına yönelik COVID-19 konusunda en fazla akademik çalışmaya sahip yazarın HAN H. olduğu tespit edilmiştir. Bu çalışmada performans analizleri ve işbirliği analizleri kapsamında ortaya çıkan en önemli sonuç, ülkenin gelişmişlik düzeyi ve eğitime verilen önemin ülke verimliliğinde önemli değişkenler olduğudur. Gelişmişlik düzeyi ve eğitime verilen önem arttıkça akademik çalışma sayısı da artmaktadır. Öte yandan çalışmada ortaya çıkan bir diğer önemli sonuç ise erken dönem COVID-19 çalışmalarının daha fazla atıf aldığı ve atıf ağlarında merkezi konumlarda yer aldığıdır. Ayrıca yöntem çalışmalarına da daha fazla atıf yapıldığından bahsedilebilir.
Bu çalışmada kullanılan yöntem nedeniyle etik kurul onayı gerekmemektedir.
The COVID-19 pandemic, which emerged in Wuhan, China in November 2019 and affected the whole world, deeply affected the transportation industry as well as all sectors. The magnitude of the effects is also reflected in the number of academic publications, and the publication pool that would occur in decades has emerged in only 3 years. In this study, a quantitative bibliometric analysis, consisting of performance and collaboration analyses, was conducted to examine the vast publication pool in the context of the transportation sector. "Articles, final versions of articles and articles published in English only" filters were used to limit data. As the time limit, the years 2019-2022 were chosen. As a result of the search made in the Scopus database, a total of 951 articles were reached. R statistical program was used for data analysis and Biblioshiny was used for visualizations. Analyzes were carried out both in the context of all transport modes and separately for each transport mode. The results show that a total of 2605 authors were employed in 951 articles, 155 articles were single-authored, and 796 articles were multi-authored. Results of the analysis have revealed that the most productive countries are the USA and China, the most used keyword is “COVID-19”, the most cited country is Norway, the countries with the most publication cooperation in the context of country collaborations are UK and Hong Kong, the lowest cooperation rate belongs to Türkiye and South Africa. On the other hand, it has been determined that the author with the most academic studies on COVID-19 for transport modes is HAN H. In this study, the most important result revealed within the scope of performance analyzes and cooperation analyzes is that development level of the country and the importance given to education are important variables in country productivity. As the level of development and the importance given to education increase, the number of academic studies also increases. On the other hand, another important result revealed in the study is that early COVID-19 studies receive more citations and occupy central positions in citation networks. In addition, it can be mentioned that method studies are also cited more.
bibliometric analysis performance analysis collaboration analysis COVID-19 transportation modes
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Transport Economics |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 31, 2024 |
Submission Date | December 18, 2023 |
Acceptance Date | April 25, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 7 Issue: 2 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.