İnsan nüfusunun artması, yeni yerleşim alanlarının kurulması ve gelişen araç teknolojileri neticesinde ulaşım kapasitesi artmış ve önemli bir ihtiyaç haline gelmiştir. İhtiyaçlar doğrultusunda oluşan trafiğin güvenli bir şekilde sürdürülebilmesi ise en önemli konulardan biri olarak karşımıza çıkmaktadır. Gelişen teknolojiler ile araçların özellikleri ve konforları artış gösterirken daha süratli araçlar da gündelik yaşamda kullanılır olmuştur. Artan araç sayısı ve hız oranları da kaza sayısını tetiklemektedir. Hız minvalinde oluşan trafik kazalarının maddi zararlarının yanı sıra, ölümcül sonuçlara ulaşabileceği bilgisi neticesinde sürücülerin hız ile ilgili bilinç düzeyinin artırılması önemli bir gündem oluşturmaktadır. Sürücülere yönelik bilgilendirmeleri içeren kamu spotları çeşitli mecralarda yayımlanmaktadır. Bu nedenle bu çalışmada hız konu başlıklı kamu spotlarına odaklanılmıştır. “Hız” konulu kamu spotlarının iletişimsel süreçte nasıl değerlendirildiği, geçmişten günümüze gelen süreçte yayınlanan hız konulu kamu spotlarının farklılıkları, iletişim kuramlarının ve iletişim tekniklerinin hazırlanan kamu spotlarında nasıl kullanıldığı incelenmiştir. Çalışmada www.guvenlitrafik.gov.tr internet adresi üzerinde 01.01.2023-06.06.2024 tarihleri arasında bulunan “hız” konulu kamu spotları incelenmiştir. Genel değerlenme de hız ile ilgili yayımlanan kamu spotlarında ilgi çekiciliği ve izlenme oranlarını arttırıcılığı sağlamak için star effect, animasyon teknikleri, özel müzikler, gündelik hayattan görüntüler kullanılırken yazılı, görsel ve işitsel tüm öğeler etkin şekilde kullanıldığı anlaşılmıştır.
The increasing human population, establishment of new settlement areas, and advancements in vehicle technologies have led to an increase in transportation capacity, making it a significant necessity. Aside from the material damages caused by traffic accidents resulting from speed, the knowledge that they can lead to fatal outcomes underscores the importance of increasing drivers' awareness regarding speed. In this study, television, the most widespread medium among traditional media channels where public service announcements on speed are aired, has been selected. The study examines how public service announcements on speed broadcasted on television channels are evaluated in the communicative process, whether they have an impact on drivers, and the differences in speed-related public service announcements aired from the past to the present within the frameworks of communicative processes, traffic safety, and creating awareness among viewers. All public service announcements on the topic of "speed" available on the www.guvenlitrafik.gov.tr website were examined, and evaluated within the context of communicative processes. In general evaluation, it was understood that in public service announcements published on speed, various techniques such as the star effect, animation techniques, special music, and visuals from daily life are used to increase attractiveness and viewership rates, and all elements - written, visual, and auditory - are effectively utilized.
Communication propaganda mass communication traffic traffic safety public service announcement speed
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Traffic Psychology |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 31, 2024 |
Submission Date | February 27, 2024 |
Acceptance Date | July 3, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 7 Issue: 2 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.