Abstract
This study was conducted to investigate the relationship between the level of mindful attention awareness and level of job satisfaction. For this purpose, it was tested the relation between mindful attention awareness and job satisfaction in teaching, whether mindful attention awareness and job satisfaction vary according to gender, years of seniority of teachers, their field of study and institution they worked or not. The survey which has been prepared upon the relational screening pattern/model was conducted on totally 361 teachers who work in 2019, Sivas. It includes 169 females and 192 males. Demographic Information Form, Conscious Awareness Scale on the Teaching and Occupational Satisfaction Scale have been used for the study. Data were analyzed with IBM Statics 21 SPSS package. Spearmen Correlation Anaiysis, Mann Whitney U -Test and Kruskal Wallis Test analysis tecniques were used after test of normality of the data. 0,5 significance level was considered for the evaluation of normal distribution. As a conse quent of analyzes, it was determined that there is a relationship which is medium level and positive between the level of mindful attention awareness and the level of job satisfaction. Besides, it was that mindful attention awareness and job satisfaction in teaching do not make a significant difference according to gender and field of study. The levels of mindful attention awareness and job satisfaction of teachers for teaching varied according to years of seniority of them. It was found out that these levels of teachers who have 26 or more years of seniority are significantly different. Another finding is that the levels of mindful attention awareness and job satisfaction in teaching of teachers change according to fields of study of them. Moreover, the levels of guidance teachers are higher than other fields. The findings in the results of this research was interpreted with literature and several suggestions were made for the relevant literature.
Öz
Bu çalışma öğretmenlerin öğretimde bilinçli farkındalık düzeyleri ile mesleki doyum düzeyleri arasındaki ilişkiyi araştırmak amacıyla yapılmıştır. Bu amaçla öğretmenlerin öğretimde bilinçli farkındalık ve mesleki doyum düzeyleri arasındaki ilişkiye, bilinçli farkındalık ve mesleki doyumun cinsiyete, kıdem yılına, branşa ve çalışılan kuruma göre farklılaşıp farklılaşmadığına bakılmıştır. İlişkisel tarama modelinde hazırlanan araştırma 2019 yılında Sivas’ta eğitim-öğretim faaliyetlerini gerçekleştiren 169’u kadın, 192’si erkek olmak üzere toplam 361 öğretmen üzerinde yapılmıştır. Çalışmada “Demografik Bilgi Formu”, “Öğretimde Bilinçli Farkındalık Ölçeği” ve “Mesleki Doyum Ölçeği” kullanılmıştır. Veriler IBM Statics 21 SPSS paket programı ile analiz edilmiştir. Verilerin normallik testinin ardından Spearmen Korelasyon Analizi, Mann Whitney-U Testi ve Kruskal Wallis Testi analiz teknikleri kullanılmıştır. Verilerin istatistik değerlendirmesinde 0,05 anlamlılık düzeyi göz önünde bulundurulmuştur. Yapılan analizler sonucunda öğretimde bilinçli farkındalık düzeyi ile mesleki doyum düzeyi arasında pozitif yönde orta düzey bir ilişki bulunmuştur. Öğretimde bilinçli farkındalık ve mesleki doyumun cinsiyete ve çalışılan branşa göre anlamlı bir farklılık göstermediği saptanmıştır. Öğretmenlerin öğretimde bilinçli farkındalık düzeyleri ile mesleki doyum düzeyleri kıdem yılına göre farklılaşmaktadır 26 ve üzeri kıdem yılına sahip öğretmenlerin her iki düzeyinin anlamlı bir şekilde farklılık gösterdiği bulunmuştur. Bir diğer bulgu ise öğretmenlerin öğretimde bilinçli farkındalık düzeyleri ile mesleki doyum düzeyleri branşa göre ayrışmaktadır ve rehber öğretmenlerin düzeyleri diğer branşlara görece daha yüksektir. Bu araştırma sonucunda elde edilen bulgular ilgili literatür ile yorumlanmış ve önerilerde bulunmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | May 31, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 5 Issue: 1 |