Research Article
BibTex RIS Cite

Canadian Social Studies Dergisinde Yayımlanan Araştırmalara Yönelik Bir Değerlendirme

Year 2021, Volume: 6 Issue: 2, 359 - 369, 31.12.2021

Abstract

Bu araştırmada “Canadian Social Studies” dergisinde 2000 ile 2020 yılları arasında yayımlanan makaleler değerlendirilmektedir. Araştırmada, nitel araştırma yöntemi tercih edilerek, doküman incelemesi kullanılmaktadır. Araştırmanın verilerini, Canadian Social Studies dergisinde 2000 ile 2020 yılları arasında yayımlanan toplam 114 makale oluşturmaktadır. Ulaşılan akademik çalışmalar, yayın yılı, yapıldığı ülke, çalışma grubu, içerik, eğitim durumları olmak üzere farklı kategorilerde incelenmiştir. Araştırmada veriler içerik analizi kullanılarak çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda 2000-2020 yılları arasında yayımlanan makalelerin en çok 2014 yılında yapıldığı görülmektedir. İncelenen makalelerin en fazla Kanada’da yapıldığı tespit edilmiştir. Makalelerin çalışma grubunda yetişkinlerin daha fazla yer aldığı görülmektedir. Makaleler konular bakımından incelendiğinde, en fazla tarih ve vatandaşlık eğitimi üzerine yapıldığı bu konular dışında farklı konulara yönelik çalışmalar da olduğu tespit edilmiştir. Dergide yer alan makalelerde tarih ile ilgili konularının yer verilme durumları incelendiğinde en çok tercih edilen Kanada tarihi konusu ön plana çıkmaktadır. Dergide yayımlanan sınıf dışı öğretim ve drama öğretim teknikleri ile biyografi, metin yorumlama ve şiir analizi edebi ürünlerin kullanıldığı görülmektedir. Bu sonuçlar doğrultusunda çeşitli önerilere yer verilmektedir.

References

  • Akaydın, B. B. & Kaya, S. (2015). Türkiye’de ilkokul hayat bilgisi ve sosyal bilgiler alanında yapılan ve ulusal indeksli dergilerde yayınlanan araştırmalara yönelik bir inceleme. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(30). 251-264.
  • Akyüz, Y. (2015). Türk eğitim tarihi. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Altay, N. (2020). Türkiye’de sosyal bilgiler eğitimi alanında yazılan makalelerin değerlendirilmesi. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 11(1), 22-35.
  • Arık, R. S. & Türkmen, M. (2009). Eğitim bilimleri alanında yayınlanan bilimsel dergilerde yer alan makalelerin incelenmesi. I. Uluslararası Türkiye Eğitim Araştırmaları Kongresi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Antalya. Aydemir, A. (2013). Türkiye’de tarih öğretimi hakkında yayımlanmış makaleler: Bir bibliyografya denemesi (İlâve). International Journal of Social Science, 6(6), 113-135.
  • Bilinovich G. C. & Peel, A. (2010). Race, social studies content and pedagogy: Wrestling throughdis comfort together. Canadian SocialStudies, 44(1), 29-35.
  • Bliss, M. (2002). Teaching Canadian National History. Canadian Social Studies, 36(2), 1-6.
  • Büyükkaragöz, S., Muşta, M. C. & Yılmaz, H., Pilten, Ö. (1998). Öğretmenlik mesleğine giriş (Eğitimin Temelleri). Konya: Mikro Basım Yayım Dağıtım.
  • Canbulut, T., Avcı, G. & Sipahi, S. (2016). ABD ve Kanada’da sosyal bilgiler eğitimi alanındaki tezlerin değerlendirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 17(2), 351-370.
  • Cohen, L., Manion, L. ve Morrison, K. (2007). Research methods in education (6th ed.). New York: Routledge.
  • Dere, İ. & Gökçınar, B. (2021). Türkiye'de sosyal bilgiler eğitiminde ders kitaplarıyla ilgili hazırlanan tezlerin eğilimleri (2001-2020). Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 7(1), 51-66.
  • DiMascio, A. (2014). The unofficial federal school curriculum in Canada: Issues and implications for quebec education. Canadian Social Studies, 46(1), 15-30.
  • Doğanay, A. (2008). Çağdaş sosyal bilgiler anlayışı ışığında yeni sosyal bilgiler programının değerlendirilmesi. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(2), 77-96.
  • Doğanay, A. (2002). Sosyal bilgiler öğretimi. C. Öztürk & D. Dilek (Ed.) içinde Hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimi (s. 15-46). Ankara: Pegem Akademi.
  • Farley, L. (2014). The transitional space of history: Reflections on the play of roger Simon’s remembrance pedagogy. Canadian Social Studies, 47(2), 70-78.
  • Fitchett, P. G., Starker, T. V. & Salyers, B. (2012). Examining culturally responsive teaching self-efficacy in a preservice social studies education course. Urban Education, 47(3), 585-611.
  • Geçit, Y. & Kartal, A. (2010). Türkiye’deki sosyal bilgiler eğitimi araştırma konuları üzerine bir inceleme. Paper Presented at the International Conference on New Trends in Education and Their Implications, Antalya.
  • Gibson, S. & McKay R. (2001). What constructivist theory and brain research offer social studies. Canada National Social Studies Journal, 35(4). Foran, A. (2004). Social studies and service-learning: The aleph of democratic citizenship? Canadian Social Studies, 38(3).
  • Foran, A. (2008). An outside place for social studies.Canadian Social Studies, 41(1).
  • Fitchett, P. G., Starker, T. V. & Salyers, B. (2012). Examining Culturally Responsive Teaching Self-Efficacy in a Preservice Social Studies Education Course. Urban Education 47(3), 587-611.
  • Hilary M. A. & Kathleen, T. (2017). The ethical dimension of Canadian commemoration controversies. Canadian Social Studies, 49(1), 15-19.
  • Horton, T. A. (2014). I am Canada’: Exploring Social responsibility in social studies using young adult historical fiction. Canadian Social Studies, 47(1), 26-43.
  • Igartua, J. E. (2001). How are you gonna call? The Canadian history portal. Canadian Social Studies, 36(1),
  • Karasar, N. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kayaalp, F. & Karameşe, E. N. (2020). Türkiye’de sosyal bilgiler eğitimi kapsamında hazırlanan “Vatandaşlık” konulu lisansüstü tezlerdeki eğilimler. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 744-785.
  • Koçoğlu, E. (2014). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin sosyal bilgiler kavramına ilişkin imgesel algıları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 15(3), 107-126.
  • Lee, M. H., Wu, Y. T. & Tsai, C. C. (2009). Research trends in science education from 2003 to 2007: A content analysis of publications in selected journals. International Journal of Science Education, 31(15), 1999-2020.
  • Liman, S. H. (2020). The social studies dergisinin içerik analizi (1925-2019). Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Sakarya.
  • Mary, C. (2017). Monumental Agents: De/Colonizing Places of Learning. Canadian Social Studies, 49(1), 34-38.
  • Morris, R. V. & Welch, M. (2004). scripted drama assessment in a middle school social studies class. Canadian Social Studies, 38(2),
  • Oğuz Haçat, S. & Demir, F. B. (2018). Sosyal bilgiler eğitimi üzerine yapılan doktora tezlerinin değerlendirilmesi (2002-2018). Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 6(15), 948-973.
  • Oruç, Ş. & Ulusoy, K. (2008). Sosyal bilgiler öğretimi alanında yapılan tez çalışmaları. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 26(2008), 121-132.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. Bütün, M. ve Demir, S. B. (Çev. Ed.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Rahima. C. W. (1993). Content analysis of social studies textbooks: A review of ten years of research. Theory & Research in Social Education, 21(3), 232-256.
  • Reynolds, G. (2001). Making canadian history more ınclusive through the multi-media: the peopling of atlantic Canada cd rom. Canadian Social Studies, 36(1).
  • Richardson, G. & Blades, D. (2001), Social studies and science education: Developing world citizenship through inter disciplinary partnerships. Canadian Social Studies, 35(3).
  • Safran, M. (1993). Tarih öğretiminin eğitsel amaçları. Ankara: Belleten.
  • Scott, D. (2014). Teaching Aboriginal perspectives: An investigation into teacher practices Amis Curriculum change.Canadian Social Studies, 46(1), 31-43.
  • Seixas, S. (2002). Purposes of teaching Canadian historyhe purposes of teaching Canadian history. Canadian Social Studies, 36(2), Tupper, J. (2002). The gendering of citizenship in social studies curriculum. Canadian Social Studies, 35(3),
  • Tarc, M. A. (2014). Learning from Roger Simon: The work of pedagogy in the social studies curriculum. Canadian Social Studies, 47(2), 55-69.
  • Tezcan, M. (1997). Türk kişiliği ve kültür-kişiliği ilişkileri. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayını.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Year 2021, Volume: 6 Issue: 2, 359 - 369, 31.12.2021

Abstract

References

  • Akaydın, B. B. & Kaya, S. (2015). Türkiye’de ilkokul hayat bilgisi ve sosyal bilgiler alanında yapılan ve ulusal indeksli dergilerde yayınlanan araştırmalara yönelik bir inceleme. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(30). 251-264.
  • Akyüz, Y. (2015). Türk eğitim tarihi. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Altay, N. (2020). Türkiye’de sosyal bilgiler eğitimi alanında yazılan makalelerin değerlendirilmesi. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 11(1), 22-35.
  • Arık, R. S. & Türkmen, M. (2009). Eğitim bilimleri alanında yayınlanan bilimsel dergilerde yer alan makalelerin incelenmesi. I. Uluslararası Türkiye Eğitim Araştırmaları Kongresi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Antalya. Aydemir, A. (2013). Türkiye’de tarih öğretimi hakkında yayımlanmış makaleler: Bir bibliyografya denemesi (İlâve). International Journal of Social Science, 6(6), 113-135.
  • Bilinovich G. C. & Peel, A. (2010). Race, social studies content and pedagogy: Wrestling throughdis comfort together. Canadian SocialStudies, 44(1), 29-35.
  • Bliss, M. (2002). Teaching Canadian National History. Canadian Social Studies, 36(2), 1-6.
  • Büyükkaragöz, S., Muşta, M. C. & Yılmaz, H., Pilten, Ö. (1998). Öğretmenlik mesleğine giriş (Eğitimin Temelleri). Konya: Mikro Basım Yayım Dağıtım.
  • Canbulut, T., Avcı, G. & Sipahi, S. (2016). ABD ve Kanada’da sosyal bilgiler eğitimi alanındaki tezlerin değerlendirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 17(2), 351-370.
  • Cohen, L., Manion, L. ve Morrison, K. (2007). Research methods in education (6th ed.). New York: Routledge.
  • Dere, İ. & Gökçınar, B. (2021). Türkiye'de sosyal bilgiler eğitiminde ders kitaplarıyla ilgili hazırlanan tezlerin eğilimleri (2001-2020). Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 7(1), 51-66.
  • DiMascio, A. (2014). The unofficial federal school curriculum in Canada: Issues and implications for quebec education. Canadian Social Studies, 46(1), 15-30.
  • Doğanay, A. (2008). Çağdaş sosyal bilgiler anlayışı ışığında yeni sosyal bilgiler programının değerlendirilmesi. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(2), 77-96.
  • Doğanay, A. (2002). Sosyal bilgiler öğretimi. C. Öztürk & D. Dilek (Ed.) içinde Hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimi (s. 15-46). Ankara: Pegem Akademi.
  • Farley, L. (2014). The transitional space of history: Reflections on the play of roger Simon’s remembrance pedagogy. Canadian Social Studies, 47(2), 70-78.
  • Fitchett, P. G., Starker, T. V. & Salyers, B. (2012). Examining culturally responsive teaching self-efficacy in a preservice social studies education course. Urban Education, 47(3), 585-611.
  • Geçit, Y. & Kartal, A. (2010). Türkiye’deki sosyal bilgiler eğitimi araştırma konuları üzerine bir inceleme. Paper Presented at the International Conference on New Trends in Education and Their Implications, Antalya.
  • Gibson, S. & McKay R. (2001). What constructivist theory and brain research offer social studies. Canada National Social Studies Journal, 35(4). Foran, A. (2004). Social studies and service-learning: The aleph of democratic citizenship? Canadian Social Studies, 38(3).
  • Foran, A. (2008). An outside place for social studies.Canadian Social Studies, 41(1).
  • Fitchett, P. G., Starker, T. V. & Salyers, B. (2012). Examining Culturally Responsive Teaching Self-Efficacy in a Preservice Social Studies Education Course. Urban Education 47(3), 587-611.
  • Hilary M. A. & Kathleen, T. (2017). The ethical dimension of Canadian commemoration controversies. Canadian Social Studies, 49(1), 15-19.
  • Horton, T. A. (2014). I am Canada’: Exploring Social responsibility in social studies using young adult historical fiction. Canadian Social Studies, 47(1), 26-43.
  • Igartua, J. E. (2001). How are you gonna call? The Canadian history portal. Canadian Social Studies, 36(1),
  • Karasar, N. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kayaalp, F. & Karameşe, E. N. (2020). Türkiye’de sosyal bilgiler eğitimi kapsamında hazırlanan “Vatandaşlık” konulu lisansüstü tezlerdeki eğilimler. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 744-785.
  • Koçoğlu, E. (2014). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin sosyal bilgiler kavramına ilişkin imgesel algıları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 15(3), 107-126.
  • Lee, M. H., Wu, Y. T. & Tsai, C. C. (2009). Research trends in science education from 2003 to 2007: A content analysis of publications in selected journals. International Journal of Science Education, 31(15), 1999-2020.
  • Liman, S. H. (2020). The social studies dergisinin içerik analizi (1925-2019). Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Sakarya.
  • Mary, C. (2017). Monumental Agents: De/Colonizing Places of Learning. Canadian Social Studies, 49(1), 34-38.
  • Morris, R. V. & Welch, M. (2004). scripted drama assessment in a middle school social studies class. Canadian Social Studies, 38(2),
  • Oğuz Haçat, S. & Demir, F. B. (2018). Sosyal bilgiler eğitimi üzerine yapılan doktora tezlerinin değerlendirilmesi (2002-2018). Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 6(15), 948-973.
  • Oruç, Ş. & Ulusoy, K. (2008). Sosyal bilgiler öğretimi alanında yapılan tez çalışmaları. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 26(2008), 121-132.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. Bütün, M. ve Demir, S. B. (Çev. Ed.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Rahima. C. W. (1993). Content analysis of social studies textbooks: A review of ten years of research. Theory & Research in Social Education, 21(3), 232-256.
  • Reynolds, G. (2001). Making canadian history more ınclusive through the multi-media: the peopling of atlantic Canada cd rom. Canadian Social Studies, 36(1).
  • Richardson, G. & Blades, D. (2001), Social studies and science education: Developing world citizenship through inter disciplinary partnerships. Canadian Social Studies, 35(3).
  • Safran, M. (1993). Tarih öğretiminin eğitsel amaçları. Ankara: Belleten.
  • Scott, D. (2014). Teaching Aboriginal perspectives: An investigation into teacher practices Amis Curriculum change.Canadian Social Studies, 46(1), 31-43.
  • Seixas, S. (2002). Purposes of teaching Canadian historyhe purposes of teaching Canadian history. Canadian Social Studies, 36(2), Tupper, J. (2002). The gendering of citizenship in social studies curriculum. Canadian Social Studies, 35(3),
  • Tarc, M. A. (2014). Learning from Roger Simon: The work of pedagogy in the social studies curriculum. Canadian Social Studies, 47(2), 55-69.
  • Tezcan, M. (1997). Türk kişiliği ve kültür-kişiliği ilişkileri. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayını.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
There are 41 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Research Articles
Authors

Mehmet Tatan 0000-0001-7604-426X

F.betül Demir

Publication Date December 31, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 6 Issue: 2

Cite

APA Tatan, M., & Demir, F. (2021). Canadian Social Studies Dergisinde Yayımlanan Araştırmalara Yönelik Bir Değerlendirme. Türkiye Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 6(2), 359-369.