Bu çalışma, tarihsel bilinç ve ortak kültürün oluşturulmasında önemli bir noktada bulunan Mavi Anadoluculuk fikir akımının sosyal bilgiler ders kitaplarına yansıma durumunu belirlemek amacıyla yürütülmüştür. Çalışma, nitel araştırma yöntemi içerisinde yer alan betimsel araştırma deseni çerçevesinde hazırlanmıştır. Çalışmada sosyal bilgiler 4,5,6. ve 7. sınıf ders kitapları Mavi Anadoluculuk fikir akımı çerçevesinde incelenmiş ve bu akıma ait düşüncelerin ders kitaplarına yansıma durumları ortaya çıkarılmaya çalışılmıştır. Çalışma verilerini, 2018-2019 eğitim-öğretim yılında sosyal bilgiler derslerinde okutulmak üzere ders kitabı olarak kabul edilen ve beş yıl süreyle kullanımına izin verilen, sosyal bilgiler 4,5,6. ve 7. sınıf ders kitapları oluşturmaktadır. Veriler betimsel analiz yoluyla elde edilmiştir. Çalışmada elde edilen bulgular; ders kitaplarında yer verilen; kültür ve kültürel unsulara yönelik faaliyetler, gelenek- görenekler, Anadolu uygarlıkları, hümanizm, sanat, doğal ve beşeri güzellikler, yazılı edebi ürünlerin kullanımı, nadir de olsa İslamiyet’e verilen önem konularının Mavi Anadoluculuk fikir akımı çerçevesinde ilişkilendirilmiş olmasıdır. Bulgular ışığında elde edilen sonuçlar ise; Mavi Anadoluculuk fikir akımı diğer fikir akımlarına nazaran fazla rağbet görmese de Anadolu kültürünü, insanı, tarihi, coğrafyayı, sanatı, hümanizm düşüncesini, edebiyatı ve edebi ürünleri ele alması bakımından Anadolu’ya farklı bir gözle bakabilmeyi sağlayacağı için bu akımın önemli bir fikir akımı olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca Mavi Anadoluculuk fikrinin sosyal bilgiler ders kitaplarına yansımasının da öğrencilere birçok noktada fayda sağlayacağı sonucu ortaya çıkarılmıştır.
Sosyal Bilgiler Sosyal Bilgiler Ders Kitapları Sosyal Bilgiler Eğitimi Mavi Anadolu Mavi Anadoluculuk Akımı
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 6 Issue: 2 |