Günümüzde ülkelerin kalkınmalarında eğitimin önemli bir yeri vardır. Eğitimde faydanın artması için etkili bir planlama ve programların değişen koşullar karşısında sürekli olarak güncellenmesi gerekmektedir. Planlı bir eğitimin en temel koşullarından program geliştirme, öğretim faaliyetlerinin adeta bel kemiğini oluşturmaktadır. Bir ülkenin eğitim politikaları öğretim programları vasıtasıyla uygulamaya dönüştürülmektedir.
Bu araştırmada 2017 yılında güncellenen TC.İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük dersine yönelik öğretmen görüşleri araştırılmıştır. Çalışmanın temel amacı yenilenen programın; hedef, içerik, eğitim durumları ve ölçme-değerlendirmeye yönelik öğretmen görüşlerinin ortaya çıkarılmasını sağlamaktır. Araştırmada nicel araştırma metodlarından tarama modeli kullanılmıştır. Programın uygulamaya koyulduğu ilk öğretim yılı olan 2018-2019 eğitim-öğretim yılında Yozgat il merkezi ve ilçelerinde görev yapan 173 Sosyal Bilgiler öğretmenine 28 sorudan oluşan “Öğretim Programına Yönelik Öğretmen Görüşleri Ölçeği” anket olarak uygulanmıştır. Araştırma Mayıs ayı başında yürütülmüştür. Araştırmada elde edilen bulgular SPSS 25.0 paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Analizlerin yorumlanmasında istatistiki olarak frekans, yüzde, çarpıklık, basıklık, standart sapma ve parametrik testlerden t testi ve tek yönlü varyans analizi testi kullanılmıştır.
Araştırma sonucunda; öğretmen görüşlerine göre öğretim programın hedef öğesinin kriterlere uygunluğu yüksek düzeyde; içerik, eğitim durumları, ölçme ve değerlendirme öğesinin kriterlere uygunluğu ise orta düzeydedir. Sosyal Bilgiler öğretmenlerinin öğretim programının hedef, içerik, eğitim durumları, ölçme ve değerlendirme bölümlerine verilen puanların ortalamaları ile değişkenler arasında ilişkiye bakıldığında; ölçme ve değerlendirme bölümüne verilen puanların ortalamalarında cinsiyete ve görev yapılan okulun bulunduğu yerleşim birimine göre anlamlı bir farklılık olduğu, hedef bölümüne verilen puanların ortalamasında okulların fiziki ortam ve olanaklarında farklılık olduğunu düşünen öğretmenlerin puanları arasında anlamlı bir farklılık olduğu görülmüştür. Yaş grupları, eğitim durumu, mesleki kıdem, programdan haberdar olma durumu değişkenleri açısından ise anlamlı bir farklılığa rastlanmamıştır. Öğretim programının hedef, içerik, eğitim durumları, ölçme ve değerlendirme ögelerinde eksiklikler tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Tez Özeti |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 7 Issue: 2 |