İNTERAKTİF HARİTALARIN VE KAREKOD UYGULAMALARININ COĞRAFYA EĞİTİMİNDE KULLANILMASI
Year 2023,
Volume: 8 Issue: 1, 87 - 100, 31.05.2023
Gamze Çiğdem
,
Hakan Koç
Abstract
Bu çalışmada interaktif haritalar ve karekod uygulamalarının coğrafya eğitiminde kullanımının etkilerini araştırmaya ve öğrencinin akademik başarısına katkısı tespit edilmeye çalışılmıştır. Bu amaçla 10. sınıf coğrafya dersi müfradatında yer alan “Türkiye’deki yer şekillerini temel özellikleri ve dağılışı açısından değerlendirir” kazanımı doğrultusunda interaktif haritalar ve bu haritalara ait karekodlar oluşturulmuştur. Çalışma ön test son test kontrol gruplu deneysel tabanlı desenle gerçekleştirilmiştir. Araştırma grubunu Sosyal Bilimler Lisesi 10. sınıf seviyesinde eğitim gören 58 öğrenci oluşturmaktadır. İnteraktif harita ve karekodlarla eğitim gören deney grubu (N=29) geleneksel eğitim öğretim yöntemleri ile eğitim gören kontrol grubu (N=29) şeklinde atanmıştır. Çalışmada araştırmacı tarafından geliştirilen başarı testi ve Koç ve Demir (2013) tarafından geliştirilen coğrafya tutum ölçeği veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Deney ve kontrol grubuna uygulama öncesinde ve sonrasında uygulanan başarı testinin KR-20 güvenilirlik katsayısı 0.82 olarak hesaplanmıştır. Araştırma neticesinde interaktif harita ve karekodlarla ders işlenen deney grubu öğrencilerinin ön test ve son test puanları arasında anlamlı bir farklılık tespit edilmiştir. Uygulama sonucunda interaktif harita ve karekodlarla verilen eğitimin öğrencilerin coğrafya dersine karşı tutumlarına olumlu bir katkı yapmadığı tespit edilmiştir. Çalışmada interaktif haritaların ve karekod uygulamalarının coğrafya eğitiminde birlikte kullanılması önerilmiştir.
Supporting Institution
CÜBAP (Cumhuriyet Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri)
References
- Acartürk, C. (2012). Barkod teknolojilerinin eğitimde kullanımı: bilişsel bilimler
çerçevesinde bir değerlendirme. Akademik Bilişim Konferansı, Uşak.
- Akgür, M. Ş., Uzunöz, A. ve Meydan, A. (2019). Coğrafya öğretiminde interaktif ders sunumu kullanımı. Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 5(1), 47- 56.
- Akın, T. (2014). Karekod destekli öğrenme materyalinin erişi ve kalıcılığa etkisi.
Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Aleaddinoğlu, V. ( 2019). İnteraktif öğrenmenin (çizgi film) 7-8 yaş grubu çocuklarda tenis sporunu öğrenme üzerine etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Trabzon Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Trabzon.
- Aydemir, D.N. (2011). Coğrafya eğitiminde e-öğrenme. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
- Bakır, T. (2015). Eğitsel amaçlı bilgisayar oyunlarının coğrafya derslerinde kullanılmasının öğrenci görüşlerine göre değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Başal, S.C. (2019). Artırılmış gerçeklik ve karekod teknolojileri kullanılarak geliştirilen
mekanik laboratuvarı deneylerinin bazı değişkenler üzerindeki etkisinin araştırılması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Çakar, V.(2019). Ortaöğretim Kurumlarında bilgisayar ve bilgisayarlı teknolojilerin kullanım durumlarının coğrafya eğitimine etkisi (Diyarbakır örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dicle Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Diyarbakır.
- Çenesiz, M. (2020). Web 2.0 araçlarının ortaöğretim 10. sınıf coğrafya derslerinde başarı ve tutuma etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyonkarahisar.
- Demir, S. B., H, KOÇ. (2013). Coğrafya dersi tutum ölçeği: geliştirilmesi, geçerlik ve güvenirlik çalışması. Electronic Turkish Studies, 8(8), 1765-1777.
- Doğru, D. (2019). Ortaöğretim coğrafya derslerinde doğal afetlerin infografikler ile öğretiminin öğrenci başarısına etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sivas.
- Erişti, S.D. (2005). Grafik tasarım ilkelerine dayalı olarak geliştirilmiş etkileşimli eğitim cd’lerinin ilköğretimde temel sanat elemanlarının öğretiminde etkililiği. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Eskişehir Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
- Gümüş, Ç. (2010). Yükseköğretim kurumlarındaki grafik eğitimi için temel tasarım eğitimi konulu interaktif cd tasarımı ve tasarıma ilişkin öğretim elemanı ve öğrenci görüşleri. Yayımlanmamış Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Koç, H. (2008). Coğrafya öğretim programındaki kazanımların öğrencilerin harita beceri düzeyleri üzerine etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Koç, H., Yeşiltaş, E. (2014). İnteraktif harita sınavlarının öğrencilerin akademik başarısına etkisi, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(2), 247-257.
- Köse, B.E. (2019). Kalıtım konusuyla ilgili karekod destekli eğitim materyali tasarlama.
Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir.
- Teyfur, E. (2009). 9.sınıf coğrafya dersinde bilgisayar destekli öğretimin öğrenci başarısı ve tutumuna etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
- Yeşiltaş, E., Yılmazer, A., ve Yaman, T. (2015). Coğrafya öğretiminde interaktif ders
sunumunu kullanımına yönelik öğretmen adaylarının görüşlerinin değerlendirilmesi. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, Nisan, 223-238.
- Yılmaz, B.(2019). Astronomi kavramlarına ilişkin qr kodlar ile hazırlanan oyunların 7. Sınıf öğrencilerinin fene ve teknolojiye yönelik tutumlarına etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Aksaray Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Aksaray.
- Zengin, M., Şengel, E., ve Özdemir, M.A. (2018). Eğitimde mobil öğrenme üzerine araştırma eğilimleri: Türkiye örneği. Öğretim Teknolojileri ve Öğretmen Eğitimi Dergisi, 7,18-35.