Research Article
BibTex RIS Cite

ANADOLU’DA BİZANS-SELÇUKLU SANATSAL ETKİLEŞİMİNİ YANSITAN ÖNEMLİ BİR ÖRNEK: TOKAT MÜZESİ’NDE BULUNAN İP/YÜN EĞİREN KADIN TASVİRLİ SERAMİK

Year 2020, , 21 - 30, 31.12.2020
https://doi.org/10.22520/tubaked.2020.22.002

Abstract

Çalışmamızın konusunu Tokat Müzesi koleksiyonunda bulunan ve Ortaçağ’da Anadolu’nun çok kültürlü sanat
ortamını yansıtan özellikler gösteren, İp/Yün Eğiren Kadın tasvirli seramik tabak oluşturmaktadır. 1071 Malazgirt
Savaşı’ndan sonra Anadolu’yu yurt edinen Anadolu Selçukluları ile Bizans Devleti arasında siyasi, askeri, ticari bir çok
nedenle gelişen ilişkiler, kültürlerarası etkileşimi doğururken, sanatsal etkileşime de kaynak oluşturmuştur. Anadolu
coğrafyasında Ortaçağ sanatsal üretiminde özellikle seramik, kumaş gibi dolaşımı kolay, taşınabilir ürünlerde Bizans
ve Selçuklu kültürünün izlerini taşıyan benzer üslup ve ikonografide eserlerle karşılaşılmaktadır. Figürlü, geometrik
ve yazı taklidi olmak üzere bazı ortak motiflerin her iki kültürün sanat eserlerinde yer alması bölgesel etki, bani
ve sanatçıların rolü, dönemin beğenisi ile ilişkilidir. Çalışmamızda incelemiş olduğumuz, Bizans kültürü ve tasvir
sanatlarında önemli bir yere sahip olan ip/yün eğiren kadın temalı eserde, Bizans resim geleneği ile birlikte, Anadolu
Selçuklu figür geleneğini yansıtan bezeme unsurları görülmektedir. Her iki kültürden de izler taşıyan eser, Ortaçağ’da
Bizans-Selçuklu sanatsal etkileşimini yansıtan, konu ve üslup açısından ünik bir örnek olarak önem taşımaktadır.

References

  • ARIK, R., 2000. Kubadabad, Selçuklu Saray ve Çinileri. İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları.
  • ARIK, R., 2007a. “Anadolu Selçuklu Saraylarında Çini”. Editörler Rüçhan Arık-Oluş Arık. Anadolu Toprağının Hazinesi: Çini, Selçuklu ve Beylikler Çağı Çinileri: 219- 398, İstanbul. ARIK, R., 2007b.
  • “Selçuklu Saraylarında Çini”. Editörler Gönül Öney- Zehra Çobanlı. Anadolu’da Türk Devri Çini ve Seramik Sanatı: 73-100.
  • BİLİCİ, S., 2010 “Alanya Kalesi Kazılarında Bulunan Bizans Sırlı Seramikleri”, Editörler Sema Doğan- Mine Kadiroğlu. Bizans ve Çevre Kültürler, Prof. Dr. S. Yıldız Ötüken’e Armağan, Yapı Kredi Kültür Sanat Yayıncılık, İstanbul:100-123.
  • DENKER, A.-YAĞCI, G.-AKAY, A.B, 2007 “Sultanahmet Eski Cezaevi Kazıları Katalog”. Editör Arzu Pekin-Karamani, Gün Işığında, İstanbul’un 8000 yılı Marmaray, Metro, Sultanahmet Kazıları, İstanbul, Vehbi Koç Vakfı : 124-163.
  • BADALANOVA-GELLER, F., 2004. “The Spinning Mary: Towards the Iconology of the Annunciation”, Cosmos 20: 211-260.
  • ÇORAĞAN, N., 2007. “Duvar Resimleri” içinde. 28. Kazı Sonuçları Toplantısı. 2. Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Basımevi: 157- 174.
  • DEMİR, H., 2018. “Meryem’e Müjde Sahnesinde Meryem’in Kirmeni, Kırmızı ve Mor Yünü Üzerine Görüşler”, Bilimname, XXXVI: 375-397.
  • DOĞER, L., 2002 “Bizans Eserlerinde Bezeme Öğesi Olarak Küfi Yazı Taklidi Motifler”. Uluslararası Sanat Tarihi Sempozyumu, Prof. Dr. Gönül Öney’e Armağan, 10- 13 Ekim 2001, Ege Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Sanat Tarihi Bölümü: 247-260.
  • DOĞER, L. (1999). “İslam Sanatı Etkili Kufi Yazı Taklidi Motiflerle Bezeli Bizans Seramikleri” Antik &Dekorasyon ve Sanat Dergisi, 51, İstanbul: 90-93.
Year 2020, , 21 - 30, 31.12.2020
https://doi.org/10.22520/tubaked.2020.22.002

Abstract

References

  • ARIK, R., 2000. Kubadabad, Selçuklu Saray ve Çinileri. İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları.
  • ARIK, R., 2007a. “Anadolu Selçuklu Saraylarında Çini”. Editörler Rüçhan Arık-Oluş Arık. Anadolu Toprağının Hazinesi: Çini, Selçuklu ve Beylikler Çağı Çinileri: 219- 398, İstanbul. ARIK, R., 2007b.
  • “Selçuklu Saraylarında Çini”. Editörler Gönül Öney- Zehra Çobanlı. Anadolu’da Türk Devri Çini ve Seramik Sanatı: 73-100.
  • BİLİCİ, S., 2010 “Alanya Kalesi Kazılarında Bulunan Bizans Sırlı Seramikleri”, Editörler Sema Doğan- Mine Kadiroğlu. Bizans ve Çevre Kültürler, Prof. Dr. S. Yıldız Ötüken’e Armağan, Yapı Kredi Kültür Sanat Yayıncılık, İstanbul:100-123.
  • DENKER, A.-YAĞCI, G.-AKAY, A.B, 2007 “Sultanahmet Eski Cezaevi Kazıları Katalog”. Editör Arzu Pekin-Karamani, Gün Işığında, İstanbul’un 8000 yılı Marmaray, Metro, Sultanahmet Kazıları, İstanbul, Vehbi Koç Vakfı : 124-163.
  • BADALANOVA-GELLER, F., 2004. “The Spinning Mary: Towards the Iconology of the Annunciation”, Cosmos 20: 211-260.
  • ÇORAĞAN, N., 2007. “Duvar Resimleri” içinde. 28. Kazı Sonuçları Toplantısı. 2. Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Basımevi: 157- 174.
  • DEMİR, H., 2018. “Meryem’e Müjde Sahnesinde Meryem’in Kirmeni, Kırmızı ve Mor Yünü Üzerine Görüşler”, Bilimname, XXXVI: 375-397.
  • DOĞER, L., 2002 “Bizans Eserlerinde Bezeme Öğesi Olarak Küfi Yazı Taklidi Motifler”. Uluslararası Sanat Tarihi Sempozyumu, Prof. Dr. Gönül Öney’e Armağan, 10- 13 Ekim 2001, Ege Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Sanat Tarihi Bölümü: 247-260.
  • DOĞER, L. (1999). “İslam Sanatı Etkili Kufi Yazı Taklidi Motiflerle Bezeli Bizans Seramikleri” Antik &Dekorasyon ve Sanat Dergisi, 51, İstanbul: 90-93.
There are 10 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Cultural Studies
Journal Section Research Articles
Authors

Yurdagül Özdemir 0000-0002-0594-4655

Publication Date December 31, 2020
Submission Date June 9, 2020
Published in Issue Year 2020

Cite

APA Özdemir, Y. (2020). ANADOLU’DA BİZANS-SELÇUKLU SANATSAL ETKİLEŞİMİNİ YANSITAN ÖNEMLİ BİR ÖRNEK: TOKAT MÜZESİ’NDE BULUNAN İP/YÜN EĞİREN KADIN TASVİRLİ SERAMİK. TÜBA-KED Türkiye Bilimler Akademisi Kültür Envanteri Dergisi(22), 21-30. https://doi.org/10.22520/tubaked.2020.22.002

Bu sistemin içeriği ve TÜBA-KED'de yayınlanan tüm makaleler "Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0" altında lisanslanmıştır.

by-nc-nd.png