Garib-nâme, which consists of 10613 couplets and was written by Âşık Paşa, is a moral and sufistic masnavi. Among its most important features are its plain language, carefully-written transcript, and its diversity of subject matters. One of the many notions in Garibname is the ‘world’ sign, which is signified through various signifiers. It is observed that the language in the work obtains a metaphoric structure. The perception of world is signified through various metaphors in the work. The aim of this paper is to present Garib-name with its main lines, and to explain the term metaphor from two points of view in terms of classical and contemporary approaches. By taking into consideration Aşık Paşa’s sufistic thought, I will discuss the world metaphor in Garib-name. After the metaphors and the themes regarding the ‘world’ signifier are remarked, Aşık Paşa’s perception of the world will be propounded
Garîb-nâme, Âşık Paşa tarafından yazılmış 10.613 beyitlik ahlakî ve tasavvufî bir mesnevidir. Dilinin sade olması, özenle yazılmış bir nüshasının bulunması ve konularının çeşitliliği eserin dikkate değer özelliklerindendir. Garîb-nâme’de yer alan pek çok kavramdan bir tanesi de dünya kavramıdır. Dünya kavramı / göstergesi eserde değişik gösterenlerle ifade edilmiştir. Bu kullanımlar neticesinde dilin metaforik bir yapıya kavuştuğu görülmüştür. Eserde dünya algısının pek çok metaforla ifade edildiği tespit edilmiştir. Bu çalışmada Garîb-nâme ana hatlarıyla tanıtıldıktan sonra metafor terimi, klasik ve çağdaş anlayışa göre iki farklı biçimde ele alınıp açıklanacak. Âşık Paşa’nın tasavvufî düşünce sistemi göz önünde bulundurularak dünya metaforunun işlenişi üzerinde durulacak. Eserde dünya göstergesi ile ilgili tespit edilen metaforlar ve bunlarla verilmek istenen mesajlar belirtildikten sonra Âşık Paşa’nın dünya algısı ortaya konacaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 14, 2015 |
Submission Date | June 14, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 |