Ziya Paşa (1829-1880) on dokuzuncu yüzyılın en ünlü şair,
yazar, çevirmen, edebiyat tarihçisi, gazeteci ve bürokratlarından biridir.
Yazarın Rüyâ adlı eseri, Hürriyet gazetesinde 11 Ekim 1869 ve 18 Ekim
1869'da "Sultan Abdülaziz Han, Ziya Bey, Âli Paşa" adıyla yayımlanmış-
tır. Elinizdeki çalışma yazarın Rüyâ adlı eserini psikanalitik edebiyat eleş-
tirisi yoluyla incelemeyi amaçlamıştır. Bu amaç doğrultusunda, sanatkârın
psikolojisi psikanalitik yaklaşım (özellikle Sigmund Freud, Carl Gustav
Jung ve Yeni Freudcuların görüşleri doğrultusunda) ve o yılların önemli
tarihsel gerçeklikleri ve siyasal olayları ışığında incelenmiştir. Rüyâ, Ziya
Paşa’nın bir düşünü kurguya dökmekte ve yazarın düşünce süreçlerine dair
ipucu vermektedir. Sanatkâr düşün anlatımında ego-savunma mekanizmalarından
biri olan fanteziyi kullanmıştır. Eserin bu yönü, sanatkârın benini
(egosunu) incelemeye imkân vermiştir. Ayrıca Rüyâ intikam arayışına dayalı
olduğu için, bu çalışmada hınç teması üzerinde de durulmuştur. Böylelikle
sanatkârın savunma mekanizmaları ve bu mekanizmaların bilinç ve
bilinçdışı kaynakları anlamlandırılmaya çalışılmıştır. Yapılan incelemeler,
Rüyâ’daki fantezilerin yazarın geçmiş politik yaşantıları ve intikam arzusuyla
ilişkili olduğunu ortaya çıkarmıştır.
Ziya Paşa (1829-1880) was one of the most famous
poets, writers, translators, historians of literature, journalists and, also bureaucrats
in nineteenth century. His work, Rüyâ, was published in Hürriyet
on October 11th, 1869 and October 18th, 1869 with the name of “Sultan
Abdülaziz Han, Ziya Bey, Âli Paşa". The aim of the current study was to
examine Rüyâ by psychoanalytic literary criticism. In accordance with this
purpose, psychology of the author was investigated in light of psychoanalytic
approach (especially, in line with Sigmund Freud’s, Carl Gustav
Jung’s and Neo-Freudians’s ideas), important historical facts and political
events of those years. Rüyâ fictionalises a dream of Ziya Paşa and says a
lot of things about the thinking processes of the author. The author has used
fantasy which is one of the ego defense mechanisms in his narration. This
part of the work allows us to examine the author’s ego. In addition, the
theme of grudge was necessarily addressed in this article because the
Rüyâ depends on looking for revenge. So, the defense mechanisms of the
author and their conscious and unconscious sources were tried to be understood.
The analyses revealed that the fantasies in the Rüyâ were related to
the past political experiences of the author and his desire for revenge.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 5, 2017 |
Submission Date | August 21, 2017 |
Acceptance Date | October 17, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 |