Bu araştırmanın amacı ilkokul ve ortaokullarda görevli okul müdürleri, sınıf öğretmenleri ve sosyal bilgiler öğretmenlerinin okulun sosyal sorumluluğu ile ilgili görüşlerini incelemektir. Araştırmada katılımcılar amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme ve maksimum çeşitleme ile belirlenmiştir. Samsun il merkezinde yer alan ilkokul ve ortaokullarda görev yapan toplam 30 katılımcı ile görüşme yapılmıştır. Yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanan veriler betimsel analiz tekniği ile çözümlenmiştir. Araştırmanın sonuçları katılımcıların genel olarak sosyal sorumluluk kavramını toplumsal değerlere ve çevre bilincine sahip olma şeklinde tanımladıklarını göstermiştir. Bununla birlikte, okulun toplumsal ya da sosyal işlevleri; toplumsallaştırma, kültür aktarımı, etik değerleri kazandırma, çevre bilinci oluşturma ve toplumsal değişimlere uyumu kolaylaştırma olarak ifade edilmiştir. Katılımcıların çoğunluğu okul ve çevresinin sosyo-kültürel ve demografik özellikleri hakkında yeterli bilgiye sahip olduğunu düşünmektedir. Sosyal sorumluluk kapsamında yapılan etkinliklerde sosyal bilgiler öğretmenlerinin çoğunluğu kendilerini yeterli hissetmezken, okul müdürleri ve sınıf öğretmenleri genel olarak kendilerini daha yeterli görmektedirler. Okulda sosyal sorumluluk kazandırmaya yönelik etkinliklerin düzenlenmesi ve yönetimi konusunda katılımcıların çoğunluğu herhangi bir eğitim almamıştır. Araştırmanın sonunda Türkiye’de sosyal sorumluluk bilincini geliştirecek bir eğitim sisteminin nasıl olması gerektiği ile ilgili öğrenme-öğretme süreçleri, çevre özellikleri, fiziksel ortam ve üniversitelerle iş birliği boyutlarında birtakım önerilerde bulunulmuştur.
Journal Section | Social Sciences |
---|---|
Authors | |
Publication Date | June 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 10 Issue: 2 |