Research Article
BibTex RIS Cite

Göçlerin Kayıp Çocukları ve Hak Mağduriyetleri

Year 2022, , 141 - 162, 22.06.2022
https://doi.org/10.53112/tudear.1100800

Abstract

Korku ve kaygı gibi negatif duygularla anılan bir çağda yaşıyoruz. Zorunlu göçler bu negatif duyguların, göçe zorlanan insanlar için artık gündelik hayatın egemen duyguları haline geldiği kriz zamanlarıdır. Göç hareketliliğini yaratan temel nedenler arasında, toplumsal kargaşalar, terörizm ve savaşlar gibi siyasi sorunlarla birlikte kitleleri etkileyen fakirlik, açlık ve işsizlik gibi ekonomik temelli sorunlar ön plandadır. İnsanlığın köklü problemlerinden göçlerin temel mağdurlarının kadınlar, çocuklar ve yaşlılar gibi dezavantajlı gruplar olduğu da bir gerçektir. Göç, hayatın olağan akışının kesintiye uğradığı, aile gibi en temel sosyal yapıyı tehdit eden bir olgu olarak, özellikle çocuklar için güvensiz, tehlikeli bir sürece işaret etmektedir. Ebeveyninden birisini veya her ikisini kaybeden; aile bütünlüğü korunsa da güvenlik gibi gerekçelerle binlerce kilometre yolu kaçak yollarla ve zorlu engelleri aşarak kat etmek zorunda kalan çocuklar, her zaman hedefledikleri güvene kavuşamamaktadırlar. Göçlere zemin hazırlayan sorunların hız kesmediği dünyada, göç güzergâhında bulunan kilit ülke Türkiye’nin, Suriye ve Afganistan krizleri sonrası yaşanan göç dalgalarına karşı insani ve dini değerleri ön planda tutan yaklaşımı genel anlamda takdir toplamıştır. Göçmen politikaları bağlamında göçmen çocukların duygusal travmalardan korunmaları, güvenliklerinin sağlanması, eğitimleri önem arz etmektedir. Bu araştırmada, göçlerin çocuklar üzerindeki olumsuz etkileri, “çocuk terki”, “çocuk düşmanlığı” gibi literatürde yer eden kavramlar üzerinden içerik analizine tabi tutulmaktadır.

References

  • Adıgüzel, Y. (2018). Göç sosyolojisi (2. bs). Nobel Akademik Yayıncılık
  • Alpöge, G. (2012). Anne-baba olmak. Bilgi Yayınevi.
  • Anadolu Ajansı, (2021, Nisan 27) Dünya genelinde göçmen nüfusu 50 yılda 3 kattan fazla artış gösterdi. https://www.aa.com.tr/tr/dunya/dunya-genelinde-gocmen-nufusu-50-yilda-3-kattan-fazla- artis-gosterdi/2079827
  • Anadolu Ajansı. (2022a, Mart 4). Afganlar şiddetlenen yoksullukta organlarını satıyor. https://www.aa.com.tr/tr/dunya/afganlar-siddetlenen-yoksullukta-organlarini-satiyor-/2484705
  • Anadolu Ajansı. (2022b, Şubat 22). Akdeniz yüzlerce Alan bebeğe mezar oldu. https://www.aa.com.tr/tr/dunya/akdeniz-yuzlerce-alan-bebege-mezar-oldu/1571115
  • Annette Korntheuer, Korn, A., Hynie, M., Shimwe, B., & Homa, L. (2018). Education pathways: Policy ımplications for refugee youth in Germany and Canada. İçinde Today’s youth and mental health, advances in mental health and addiction. Springer International Publishing.
  • Berk, L. E. (2013). Bebekler çocuklar: doğum öncesinden orta çocukluğa. Nobel Akademik Yayıncılık
  • Bozarslan, H. (2017). Her şeye hükmeden ama bir çözüm sunamayan şiddet. Doğu-Batı, 20(81), 11-24.
  • Canatan, K. (2018). Muhafazakar endişe: Aile (1. bs). Mana Yayınları.
  • Cibran, H. (t.y.). Ermiş (1. bs). Remzi Kitabevi.
  • TDK Sözlüğü: (2021, Ağustos 1). Çocuk ne demek TDK Sözlük Anlamı. https://sozluk.gov.tr/?kelime=çocuk
  • Dedeoğlu, S., & Gökmen, Ç. E. (2011). Göç ve sosyal dışlanma (1. Basım). Efil Yayınevi.
  • Dere, İ., & Demirci, E. (2021). Göçmenlerin ülkeye ve eğitime entegrasyonu: Almanya ve Kanada’nın politikalarının karşılaştırılması. Milli Eğitim, 50(Özel sayı:1), 1055-1080.
  • Ekici, S., & Tuncel, G. (2015). Göç ve insan. Birey ve Toplum, 5(9), 9-22.
  • Eroğlu, M. (2020). Etnik kimlik, savaş ve göç olgularının çocuklar ve ergenler üzerindeki psikolojik etkileri. Uluslararası Sosyal Bilgilerde Yeni Yaklaşımlar Dergisi, 4(1), 94-105. https://doi.org/10.38015/sbyy.721964
  • Furedi, F. (2013). Paranoyak anne-babalık (A. Tüfekçi, Çev.). İz Yayıncılık.
  • Giddens, A. (2012). Sosyoloji (C. Güzel, Ed.; 1. bs). Kırmızı.
  • Güllü, İ. (2015). Yeni çocuk sosyolojisi bağlamında Almanyada’ki göçmen Türk çocuklarının dini toplumsallaşması. Sosyoloji Divanı, 3(6), 83-102.
  • Hanbel, A. b. (2001). Müsnedi Ahmed b. Hanbel (Ş. el-’Arnavût & A. Mesud, Ed.; 1. bs, C. 29). Müessesetü’r-Risâle.
  • Hikmet, N. (2017). Ne güzel şey hatırlamak seni: Genco Erkal’in sesinden Nâzım Hikmet şiirleri (12. bs). Yapı Kredi Yayınları.
  • Hürriyet, (2022, Mart 4). Dünyayı şoke eden anlar... Afganlar bebeklerini Taliban’dan kurtarmak için dikenli tellerin üzerinden attı! https://www.hurriyet.com.tr/dunya/dunyayi-soke-eden-anlar-afganlar- bebeklerini-talibandan-kurtarmak-icin-dikenli-tellerin-uzerinden-atti-41876456
  • Keeley, B. (2009). International migration the human face of globalisation. OECD Insights.
  • Kiran, L. (2015, Temmuz 6). This is our cry. This is our prayer. Peace in the world. Sadako Sasaki was two years old when the atomic bomb was dropped on Hiroshima during World War II. She was less than two kilometres away from. https://www.scout.org/ar/node/84321
  • Maalouf, A. (2019). Ölümcül kimlikler (A. Bora, Çev.; 50. bs). Yapı Kredi Yayınları.
  • Maalouf, A. (2004). Yolların başlangıcı , (S. Rifat, A. Derman, Çev.). Yapı Kredi Yayınları.
  • Marshall, G. (2020). Sosyoloji sözlüğü (O. Akınhay & D. Kömürcü, Çev.; 4. bs). Bilim ve Sanat.
  • Mülteciler Derneği. (2022, Mart 4). Türkiye’deki Suriyeli Sayısı Şubat 2022 – Mülteciler ve Sığınmacılar Yardımlaşma ve Dayanışma Derneği. https://multeciler.org.tr/turkiyedeki-suriyeli-sayisi/
  • Özel, İ. (2003). Çatlıycak kadar aşki (1. bs). Adam.
  • Tezcan, M. (2000). Dış göç ve eğitim. Anı Yayıncılık
  • TRT HAber, (2021, Nisan 27). Avrupa’da 18 binden fazla çocuk göçmen kayboldu. https://www.trthaber.com/haber/dunya/avrupada-18-binden-fazla-cocuk-gocmen-kayboldu-573781.html
  • TRT HAber, (2022, Şubat 22). Meksika sınırında dehşet: Çocuklar duvardan aşağı atılıyor. https://www.trthaber.com/haber/dunya/meksika-sinirinda-dehset-cocuklar-duvardan-asagi-atiliyor- 569259.html
  • Uluslararası temel insan hakları belgeleri (1. bs). (2001). TBMM İnsan Haklarını İnceleme Komisyonu Yayınları.
  • UNHCR Türkiye. (2022, Mart 4). Anasayfa. https://www.unhcr.org/tr/
  • Unicef. (2021a, Nisan 26). A new kind of 21st century family. https://www.unicef.org/eca/stories/new-kind-21st-century-family
  • Unicef. (2021b, Nisan 27). Adil: Six thousand kilometres and counting. (https://www.unicef.org/eca/stories/adil-six-thousand-kilometres-and-counting
  • Yaman, F. (2020). Çocuk terkinin karanlık yüzü (1. bs). Çizgi Kitabevi.
  • Young-Bruehl, E. (2021). Çocuk düşmanlığı çocuklara karşı önyargıyla yüzleşme (A. Bora, Çev.; 1. bs). İletişim Yayınları.

Missing Children Of Migrations And Their Rights Deprivation

Year 2022, , 141 - 162, 22.06.2022
https://doi.org/10.53112/tudear.1100800

Abstract

We live in a time that is associated with negative emotions such as fear, anxiety and worry. Forced migrations are a time of crisis when the above-mentioned negative emotions become the dominant emotions of daily life for the people who were forced to migrate. Among the main reasons that create the migration mobility, to which Eastern societies geographically and mostly Muslim masses are exposed, the economic-based problems such as poverty, hunger and unemployment, which affect large masses, are at the forefront, along with political problems such as social internal turmoil, terrorism and wars. It is also a fact that the main victims of migration, one of the deep-rooted problems of human history, are disadvantaged groups of people such as women, children and the elderly. Migration, as a phenomenon that threatens the basic social structure that has value for the individual and society, such as family, where the ordinary flow of life is interrupted, points to an insecure and dangerous process especially for children. Losing one or both of their parents, even though family integrity is preserved, children who have to travel thousands of kilometers illegally and overcoming difficult geographical obstacles for reasons such as life safety cannot always achieve the security and peace they aim for. In a world where the problems that create the basis for migration do not slow down, Turkey, as a key country on the migration route, has received general appreciation for its approach that prioritizes humanitarian and religious values against the migration waves caused by the Syrian and Afghani crises. In the context of immigration policies, it is important to protect children from the emotional traumas caused by migration, to ensure their safety, education and employment. In this research, the negative effects of migration on children are subjected to content analysis through concepts in the literature such as “child abandonment”, “misopedia”.

References

  • Adıgüzel, Y. (2018). Göç sosyolojisi (2. bs). Nobel Akademik Yayıncılık
  • Alpöge, G. (2012). Anne-baba olmak. Bilgi Yayınevi.
  • Anadolu Ajansı, (2021, Nisan 27) Dünya genelinde göçmen nüfusu 50 yılda 3 kattan fazla artış gösterdi. https://www.aa.com.tr/tr/dunya/dunya-genelinde-gocmen-nufusu-50-yilda-3-kattan-fazla- artis-gosterdi/2079827
  • Anadolu Ajansı. (2022a, Mart 4). Afganlar şiddetlenen yoksullukta organlarını satıyor. https://www.aa.com.tr/tr/dunya/afganlar-siddetlenen-yoksullukta-organlarini-satiyor-/2484705
  • Anadolu Ajansı. (2022b, Şubat 22). Akdeniz yüzlerce Alan bebeğe mezar oldu. https://www.aa.com.tr/tr/dunya/akdeniz-yuzlerce-alan-bebege-mezar-oldu/1571115
  • Annette Korntheuer, Korn, A., Hynie, M., Shimwe, B., & Homa, L. (2018). Education pathways: Policy ımplications for refugee youth in Germany and Canada. İçinde Today’s youth and mental health, advances in mental health and addiction. Springer International Publishing.
  • Berk, L. E. (2013). Bebekler çocuklar: doğum öncesinden orta çocukluğa. Nobel Akademik Yayıncılık
  • Bozarslan, H. (2017). Her şeye hükmeden ama bir çözüm sunamayan şiddet. Doğu-Batı, 20(81), 11-24.
  • Canatan, K. (2018). Muhafazakar endişe: Aile (1. bs). Mana Yayınları.
  • Cibran, H. (t.y.). Ermiş (1. bs). Remzi Kitabevi.
  • TDK Sözlüğü: (2021, Ağustos 1). Çocuk ne demek TDK Sözlük Anlamı. https://sozluk.gov.tr/?kelime=çocuk
  • Dedeoğlu, S., & Gökmen, Ç. E. (2011). Göç ve sosyal dışlanma (1. Basım). Efil Yayınevi.
  • Dere, İ., & Demirci, E. (2021). Göçmenlerin ülkeye ve eğitime entegrasyonu: Almanya ve Kanada’nın politikalarının karşılaştırılması. Milli Eğitim, 50(Özel sayı:1), 1055-1080.
  • Ekici, S., & Tuncel, G. (2015). Göç ve insan. Birey ve Toplum, 5(9), 9-22.
  • Eroğlu, M. (2020). Etnik kimlik, savaş ve göç olgularının çocuklar ve ergenler üzerindeki psikolojik etkileri. Uluslararası Sosyal Bilgilerde Yeni Yaklaşımlar Dergisi, 4(1), 94-105. https://doi.org/10.38015/sbyy.721964
  • Furedi, F. (2013). Paranoyak anne-babalık (A. Tüfekçi, Çev.). İz Yayıncılık.
  • Giddens, A. (2012). Sosyoloji (C. Güzel, Ed.; 1. bs). Kırmızı.
  • Güllü, İ. (2015). Yeni çocuk sosyolojisi bağlamında Almanyada’ki göçmen Türk çocuklarının dini toplumsallaşması. Sosyoloji Divanı, 3(6), 83-102.
  • Hanbel, A. b. (2001). Müsnedi Ahmed b. Hanbel (Ş. el-’Arnavût & A. Mesud, Ed.; 1. bs, C. 29). Müessesetü’r-Risâle.
  • Hikmet, N. (2017). Ne güzel şey hatırlamak seni: Genco Erkal’in sesinden Nâzım Hikmet şiirleri (12. bs). Yapı Kredi Yayınları.
  • Hürriyet, (2022, Mart 4). Dünyayı şoke eden anlar... Afganlar bebeklerini Taliban’dan kurtarmak için dikenli tellerin üzerinden attı! https://www.hurriyet.com.tr/dunya/dunyayi-soke-eden-anlar-afganlar- bebeklerini-talibandan-kurtarmak-icin-dikenli-tellerin-uzerinden-atti-41876456
  • Keeley, B. (2009). International migration the human face of globalisation. OECD Insights.
  • Kiran, L. (2015, Temmuz 6). This is our cry. This is our prayer. Peace in the world. Sadako Sasaki was two years old when the atomic bomb was dropped on Hiroshima during World War II. She was less than two kilometres away from. https://www.scout.org/ar/node/84321
  • Maalouf, A. (2019). Ölümcül kimlikler (A. Bora, Çev.; 50. bs). Yapı Kredi Yayınları.
  • Maalouf, A. (2004). Yolların başlangıcı , (S. Rifat, A. Derman, Çev.). Yapı Kredi Yayınları.
  • Marshall, G. (2020). Sosyoloji sözlüğü (O. Akınhay & D. Kömürcü, Çev.; 4. bs). Bilim ve Sanat.
  • Mülteciler Derneği. (2022, Mart 4). Türkiye’deki Suriyeli Sayısı Şubat 2022 – Mülteciler ve Sığınmacılar Yardımlaşma ve Dayanışma Derneği. https://multeciler.org.tr/turkiyedeki-suriyeli-sayisi/
  • Özel, İ. (2003). Çatlıycak kadar aşki (1. bs). Adam.
  • Tezcan, M. (2000). Dış göç ve eğitim. Anı Yayıncılık
  • TRT HAber, (2021, Nisan 27). Avrupa’da 18 binden fazla çocuk göçmen kayboldu. https://www.trthaber.com/haber/dunya/avrupada-18-binden-fazla-cocuk-gocmen-kayboldu-573781.html
  • TRT HAber, (2022, Şubat 22). Meksika sınırında dehşet: Çocuklar duvardan aşağı atılıyor. https://www.trthaber.com/haber/dunya/meksika-sinirinda-dehset-cocuklar-duvardan-asagi-atiliyor- 569259.html
  • Uluslararası temel insan hakları belgeleri (1. bs). (2001). TBMM İnsan Haklarını İnceleme Komisyonu Yayınları.
  • UNHCR Türkiye. (2022, Mart 4). Anasayfa. https://www.unhcr.org/tr/
  • Unicef. (2021a, Nisan 26). A new kind of 21st century family. https://www.unicef.org/eca/stories/new-kind-21st-century-family
  • Unicef. (2021b, Nisan 27). Adil: Six thousand kilometres and counting. (https://www.unicef.org/eca/stories/adil-six-thousand-kilometres-and-counting
  • Yaman, F. (2020). Çocuk terkinin karanlık yüzü (1. bs). Çizgi Kitabevi.
  • Young-Bruehl, E. (2021). Çocuk düşmanlığı çocuklara karşı önyargıyla yüzleşme (A. Bora, Çev.; 1. bs). İletişim Yayınları.
There are 37 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education, Religious Studies
Journal Section Research Articles
Authors

Hasan Çetinel 0000-0002-9851-2711

Publication Date June 22, 2022
Submission Date April 8, 2022
Published in Issue Year 2022

Cite

APA Çetinel, H. (2022). Göçlerin Kayıp Çocukları ve Hak Mağduriyetleri. Türkiye Din Eğitimi Araştırmaları Dergisi(13), 141-162. https://doi.org/10.53112/tudear.1100800

Türkiye Din Eğitimi Araştırmaları Dergisi Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır.