1.6 million Syrian refugee children live in Turkey due to the war in Syria. Syrian children study in Turkish schools in the Turkish language, but many Syrian families return to Syria for many reasons, which make their children dropping out of school because they are illiterate in Arabic, which is the official language in Syria
The aim of the research is to examine the effectiveness of an online intervention program to teach reading in Arabic to displaced Syrian children in Turkey.
One intervention group of seven students was selected. Conditions are met: age 8-10 years, the child's mother tongue is Arabic, residing in Gaziantep or Kilis, can't read in Arabic, and Syrian nationality.
The reading test was applied before the start of the course, and then the reading test was applied after the course ended. The results indicate that is a significant effectiveness of the online course in teaching reading to children. The results also indicate that the parents' satisfaction with the course is positive.
1,6 milyon Suriyeli mülteci çocuk, Suriye'deki savaş nedeniyle Türkiye'de yaşıyor. Suriyeli çocuklar Türk okullarında Türkçe eğitim görüyor, ancak birçok Suriyeli aile birçok nedenden dolayı Suriye'ye geri dönüyor. Bu durum Arapça okuma bilmeyen çocukların okulu bırakmalarına neden olabiliyor. halbuki Suriye'nin resmi dili Arapçadır.
Araştırmanın amacı, Türkiye'de yerinden edilmiş Suriyeli çocuklara Arapça okumayı öğretmek için çevrimiçi bir programın etkisini incelemektir.
Yedi öğrenciden oluşan bir grup seçildi. Şartlar şu şekilde: 8-10 yaşında olmak, ana dili Arapça olmak, Gaziantep veya Kilis'te ikamet etmek, Arapça okuma bilmemek, Suriye uyruklu olmak.
Okuma testi, kurs başlamadan önce ve kurs bittikten sonra uygulanmıştır. Sonuçlar, çevrimiçi kursun çocuklara okuma öğretiminde önemli bir etkisi olduğunu göstermektedir. Ayrıca velilerin kurstan memnuniyetlerinin de olumlu olduğunu göstermektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 27, 2022 |
Submission Date | August 27, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 |
Türkiye Din Eğitimi Araştırmaları Dergisi Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır.