Kökenleri İslamiyet’in doğuşuna kadar dayanan “İslamofobi” son yıllarda farklı disiplinlerde sıklıkla çalışılan, “eski” fakat varlığını özellikle medya araçları ile yeni yeni ve yoğun olarak hissettiren batı tarafından üretilen bir kavram olarak literatürde yer edinmeye başlamıştır. Literatür incelendiğinde bu kavramın sıklıkla ilahiyat ve iletişim bilimlerinde araştırıldığı görülmektedir. İlahiyat araştırmalarında kavramın çerçevesi ve tarihçesi, iletişim bilimlerinde ise geleneksel-yeni medya özelinde bir yordayıcı olarak konumu açıklanmaktadır. Her iki disiplinde de araştırmalar genel olarak derleme, eleştirel söylem ya da içerik analizi yöntemi ile Müslüman olmayan kişilerin bakış açıları üzerinden nitel desende incelenmiştir. İslamofobi, özellikle 11 Eylül saldırılarından sonra daha yoğun olarak vurgulanmış ve yapılan araştırmaların sayısı da artış göstermiştir. Bu durum da doğrudan İslamafobinin hem Müslümanlar hem de Müslüman olmayanlar açısından farklı çalışmalar ile araştırılmasını gerekli kılmış özellikle batılı araştırmacılar kavramın İslamiyet’i benimsemiş kişilerde ne gibi algılar ile bütünleştiğinin incelenmesi yönündeki çalışmaların azlığına dikkat çekmiştir. Yapılan literatür incelemesi sonucunda İslamofobi araştırmalarından sadece 1 tanesinin Müslüman kişiler ile gerçekleştirildiği anlaşılmıştır. Bu araştırma temelde Kunts ve arkadaşları (2013) tarafından geliştirilen “Perceived Islamophobia Scale” isimli ölçeğin Türkçe ’ye çevrilmesi üzerine yapılandırılmıştır. Araştırma sonunda elde edilen bulgular ile ölçeğin Türkçe’ye uyarlaması gerçekleştirilmiştir. Türkçe, Algılanan İslamofobi Ölçeği’nde 11 madde ve 3 alt boyut yer almış, yapı ve kavram geçerliliği ile psikometrik özelliklerinde geçerlilik/güvenirlilik sağlanmıştır. Doğrulayıcı faktör analizi bulgularından elde edilen x2/sd=2,662<3; ,90>GFI= ,938; 90IFI=948; 0,08
Sevgili editör, farklı disiplinlerde yaptığımız araştırmalarımızı yayınlamayı amaçlayan bir derginin varlığı bizi mutlu etmektedir. Çalışmalarınızda kolaylıklar dileriz...
Kökenleri İslamiyet’in doğuşuna kadar dayanan “İslamofobi” son yıllarda farklı disiplinlerde sıklıkla çalışılan, “eski” fakat varlığını özellikle medya araçları ile yeni yeni ve yoğun olarak hissettiren batı tarafından üretilen bir kavram olarak literatürde yer edinmeye başlamıştır. Literatür incelendiğinde bu kavramın sıklıkla ilahiyat ve iletişim bilimlerinde araştırıldığı görülmektedir. İlahiyat araştırmalarında kavramın çerçevesi ve tarihçesi, iletişim bilimlerinde ise geleneksel-yeni medya özelinde bir yordayıcı olarak konumu açıklanmaktadır. Her iki disiplinde de araştırmalar genel olarak derleme, eleştirel söylem ya da içerik analizi yöntemi ile Müslüman olmayan kişilerin bakış açıları üzerinden nitel desende incelenmiştir. İslamofobi, özellikle 11 Eylül saldırılarından sonra daha yoğun olarak vurgulanmış ve yapılan araştırmaların sayısı da artış göstermiştir. Bu durum da doğrudan İslamafobinin hem Müslümanlar hem de Müslüman olmayanlar açısından farklı çalışmalar ile araştırılmasını gerekli kılmış özellikle batılı araştırmacılar kavramın İslamiyet’i benimsemiş kişilerde ne gibi algılar ile bütünleştiğinin incelenmesi yönündeki çalışmaların azlığına dikkat çekmiştir. Yapılan literatür incelemesi sonucunda İslamofobi araştırmalarından sadece 1 tanesinin Müslüman kişiler ile gerçekleştirildiği anlaşılmıştır. Bu araştırma temelde Kunts ve arkadaşları (2013) tarafından geliştirilen “Perceived Islamophobia Scale” isimli ölçeğin Türkçe ’ye çevrilmesi üzerine yapılandırılmıştır. Araştırma sonunda elde edilen bulgular ile ölçeğin Türkçe’ye uyarlaması gerçekleştirilmiştir. Türkçe, Algılanan İslamofobi Ölçeği’nde 11 madde ve 3 alt boyut yer almış, yapı ve kavram geçerliliği ile psikometrik özelliklerinde geçerlilik/güvenirlilik sağlanmıştır. Doğrulayıcı faktör analizi bulgularından elde edilen x2/sd=2,662<3; ,90>GFI= ,938; 90IFI=948; 0,08
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 28, 2021 |
Submission Date | September 8, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 |
Türkiye Din Eğitimi Araştırmaları Dergisi Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır.