In this
research it was aimed to determine special field competencies of teachers of
religious culture and ethics course who work at Imam- Hatip secondary schools
and fix teachers’ importance and proficiency levels according to the determined
competencies. In the research, the "Special Field
Competencies" determined by the Ministry of National Education were
converted into a 5-point likert type questionnaire in accordance with the
opinions of 48 experts from 20 different universities and 2 experienced teachers
of religion and morals. Quantitative research method was used in the research.
Prepared by the researcher, in accordance with the opinions of the experts, “The
Questionnaire of Special Field Competencies of religion and morals teachers at
Imam-hatip secondary schools” was applied in the occupational work periods of
teachers in 2015. The obtained data were analyzed with statistical
methods. The sample of the study consists of 355 teachers working in 78
İmam-Hatip Secondary school in Kütahya, Uşak, Balıkesir, Eskişehir, Manisa and
Afyonkarahisar provinces. In the analysis of the data, the weighted mean values
related to the level of participation in the questionnaire items were
determined. As a result of the research, it was determined that the teachers see
the Field-special competency components as important at a high level and that
they felt competent in terms of these competency components.
Imam hatip secondary school Religious culture and ethics course teacher Teacher competencies Special field competencies Religious education
Bu çalışmada, “İmam Hatip Ortaokulu
(İHO) Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi (DKAB) Öğretmenlerinin Özel Alan Yeterlikleri”
anketi ile öğretmenlerin “önem” ve “yeterlik” algı düzeylerinin belirlenmesi
amaçlanmıştır. Araştırmada, Milli Eğitim Bakanlığı (MEB)’in belirlediği “Özel
Alan Yeterlikleri” 20 farklı üniversiteden 48 uzmanla 2 DKAB öğretmeninin
görüşleri doğrultusunda, 5’li likert tipi anket formuna dönüştürülmüştür.
Çalışmada nicel araştırma yöntemleri kullanılmıştır. Araştırmacı tarafından
hazırlanan “İHO DKAB Öğretmenlerinin Özel Alan Yeterlikleri Anketi” 2015
yılında öğretmenlerin seminer dönemlerinde uygulanmıştır. Elde edilen veriler
istatistiksel yöntemlerle analiz edilmiştir. Araştırmanın örneklemini, Kütahya,
Uşak, Balıkesir, Eskişehir, Manisa ve Afyonkarahisar illerindeki 78 İHO’da
çalışan 355 DKAB öğretmeni oluşturmaktadır. Verilerin analizinde maddelere
katılım düzeyiyle ilgili olarak ağırlıklandırılmış ortalama değerleri tespit
edilmiştir. Araştırmanın sonucunda, Öğretmenlerin, özel alan yeterlik
maddelerini yüksek düzeyde önemli gördükleri ve yeterlik maddelerine göre
kendilerini yeterli hissettikleri tespit edilmiştir.
İmam hatip ortaokulu Din kültürü ve ahlak bilgisi öğretmeni Öğretmen yeterlikleri Özel alan yeterlikleri Din eğitimi
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Religious Studies |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 27, 2019 |
Submission Date | April 7, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Issue: 7 |
Turkish Journal of Religious Education Studies is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) License.