Social interest in hıfz education is increasing and diversifying in Turkey. This situation has opened the door to new application and program understandings in hıfz education. Since the 2000s, academic publications on the expanding framework of hıfz education have also been increasing. This change requires a systematic review of the problem areas of the education in question and the publications dealing with them at regularly. It can be said that such examinations can contribute to the improvement of the quality of this education. Based on this concern, scientific publications dealing with the problems of hıfz education were examined in this study. In this framework, the selected works were examined by categorizing them as problems arising from the meaning of memorization, its structure and organization, its program, teachers, students, and parents. In the literature, the local and universal problem areas of the uniform hıfz model based on the traditional hıfz understanding and the resistance points for its updating have been examined, and the structure and functioning of hıfz education have been discussed. Based on the opinions of teachers and students, and the results of research based on theoretical data, various suggestions were made on issues such as stretching and contenting the hıfz education, equipping the instructors effectively, making it functional in terms of guidance and social culture. In the study, it was emphasized that in addition to readings based on ethnographic data, there is a need for action research studies and interdisciplinary perspectives, and that these studies can contribute to a better understanding and transfer of good examples.
Hıfz hıfz education the problems of hıfz education religious education non-formal religious education
Türkiye’de hafızlık eğitimine yönelik toplumsal ilgi artmakta ve çeşitlenmektedir. Bu talep hafızlık eğitiminde yeni uygulama ve program anlayışlarına kapı aralamıştır. İki binli yıllardan bu yana hafızlık eğitiminin genişleyen çerçevesini konu edinen akademik yayınlar da artmaktadır. Bu değişim söz konusu eğitimin problem alanları ile bunları konu edinen yayınları belli aralıklarla sistematik olarak incelemeyi gerektirmektedir. Bu tür incelemelerin hafızlık eğitiminin bilimselleşmesine katkı sağlayabileceği söylenebilir. Bu düşünceden hareketle bu araştırmada hafızlık eğitiminin problemlerini konu edinen bilimsel yayınlar ekseninde bir okuma yapılmıştır. Bu çerçevede seçilen eserler hafızlığın anlamından, yapı ve organizasyonundan, programından, öğretici, öğrenci ve velilerden kaynaklanan problemler şeklinde kategorize edilerek incelenmiştir. Araştırma sonunda geleneksel hafızlık anlayışına yaslanan tek tip hafızlık modelinin yerel ve evrensel sorun alanları ile bunun güncellenmesine dönük direnç noktaları irdelenmiş, hafızlık eğitiminin yapı ve işleyişi tartışılmıştır. Son zamanlarda geliştirilen projeler ile bu çerçevede öne çıkan uygulamaların güncellenerek daha rafine hale getirilmeye çalışıldığı, bununla beraber öğretici, öğrenci ve uygulama mekânı itibariyle çeşitli sorunlar ihtiva ettiği görülmüştür. Araştırmada etnografik verilere dayalı okumalar yanında, eylem araştırması niteliği taşıyan araştırmalara, disiplinler arası bakış açılarına ihtiyaç olduğu, bu incelemelerin iyi örneklerin daha iyi anlaşılmasına, transfer edilmesine katkısı olabileceği vurgulanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Religious Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2023 |
Submission Date | September 12, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Issue: 16 |
Turkish Journal of Religious Education Studies is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) License.