İletişim teknolojilerinde yaşanan gelişmeler habercilik alanında birtakım değişiklikleri beraberinde
getirmektedir. Bu doğrultuda teknolojik gelişmeler mevcut habercilik uygulamalarını dönüştürmenin
yanı sıra yeni habercilik türlerini de ortaya çıkarmaktadır. Teknolojinin yeni bir habercilik türü olarak
ortaya koyduğu podcast yayınları, günümüzde giderek yaygınlaşmaya başlamakta, yayınlar üzerinden
nitelikli habercilik örnekleri sunulmaktadır. Türkiye’de oldukça yeni bir alan olan podcast haberciliğinin
nasıl uygulandığı, habercilik alanına katkısı, habercilik ekonomisindeki yeri ve geleceği konusunda
tespitler yapmaya ihtiyaç duyulmaktadır. Podcast yayınlarının niteliğini ve habercilik ile ilişkisini ele
almaya amaçlayan bu çalışma, podcast yayınları ile habercilik icra eden yayıncılarla yapılandırılmış
görüşmeler yaparak podcast haberciliğinin Türkiye’deki çerçevesini çizmeyi hedeflemektedir. Çalışmada,
Medyapod, Dünya Podcast, Medyascope, TRT, Anadolu Ajansı, Kısa Dalga, Aposto News ve Açık Radyo
gibi kuruluşlardaki podcast yayıncıları ile yapılan yapılandırılmış görüşmeler, betimsel analiz yöntemi
ile çözümlenerek elde edilen veriler ortaya konmaktadır. Çalışmada elde edilen verilerle birlikte podcast
yayıncılığının haberciliğe erişim açısından kolaylık; yayıncılar açısından ise ucuz ve özgür bir habercilik
imkânı sağlayarak ana akım medyaya alternatif bir yayıncılık sunduğu saptanmıştır. Türkiye’de podcast
haberciliğinin yeni yaygınlaşmaya başladığı gözlenirken bu duruma podcastin yeterince bilinmiyor oluşu,
net bir dinleyici profilinin olmayışı ve gelir sağlayamayışı sebep olarak gösterilmektedir. Dolayısıyla
Türkiye’de podcast haberciliğinin gelir olarak ABD ve Avrupa ülkelerine nazaran yetersiz olduğu
düşünülmekte; ancak gelişime açık olduğu bildirilmektedir.
Bu çalışmanın yürütülmesi konusunda değerli katkılarını sunan Kısa Dalga Podcast, Medyapod, Dünya Podcast, Medyascope, TRT, Anadolu Ajansı, Açık Radyo ve Aposto News yayın organına, yayıncılar ile iletişim kurmamı sağlayan Gazete Duvar muhabiri Müzeyyen Yüce ve Aposto News Yazarı Ece Zeren Aydınoğlu’na teşekkür ve minnetlerimi sunarım.
Developments in communication technologies bring some changes in the field of journalism. In this
direction, technological developments not only transform existing journalism practices, but also reveal
new types of journalism. Introduced as a new type of journalism, podcast broadcasts, are becoming
increasingly common today, and quality journalism examples are presented through broadcasts. More
research is needed on the way of performing podcast journalism, a quite new field of journalism in Turkey,
its contribution to the field, its place in the journalism economy, and its future. This study, intending to deal
with the quality of podcast broadcasts and their relationship with journalism, aims to map the field of podcast
journalism in Turkey by making structured interviews with broadcasters who do journalism with podcast
broadcasts. In the study, structured interviews with podcast publishers in organizations such as Açık Radyo,
Aposto News, Medyapod, Dünya Podcast, Medyascope, TRT, Anadolu Ajansı, and Kısa Dalga are analyzed
by descriptive analysis method and the data obtained are revealed. With the data obtained in the study,
it is determined that podcast broadcasting offers alternative broadcasting to the mainstream media
by providing convenience in terms of access to journalism and a cheap and free journalism opportunity
for broadcasters. While it is observed that podcast journalism has just become widespread in Turkey, it is
asserted that this originates from the lack of podcast knowledge, the absence of a clear profile of listeners, and
the insufficiency of earnings obtained from podcast journalism. Thus, it is considered that the income
generated through podcast journalism is lower in Turkey than in the US and Europe; however, it is reported
that it is open to improvement.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2022 |
Submission Date | December 27, 2021 |
Published in Issue | Year 2022 |
Türkiye İletişim Araştırmaları Dergisi'nde yayımlanan tüm makaleler Creative Commons Atıf-Gayri Ticari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.