1925 yılına gelindiğinde Türkiye’de siyasi anlamda muhalefet neredeyse tamamen saf dışı bırakılmıştır.
Ülkenin yöneticileri düşündükleri birçok yeniliği hızlıca hayata geçirmeye başlamıştır. Bu süreçte sosyal
hayatı Batı değerleri çerçevesinde yeniden düzenlemek için birçok adım atılmıştır. Bu adımlardan
bazıları kadın ve aile konularında atılmıştır. Kadının görünümünü ve statüsünü değiştirmenin en önemli
basamaklarından birini güzellik yarışmaları oluşturur. Nitel araştırma yaklaşımının benimsendiği bu
araştırmada betimsel çözümleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırma kapsamında 1925-1933 yılları arasında
Türkiye’de Cumhuriyet gazetesi tarafından düzenlenen güzellik yarışmaları incelenmiştir. Bu çalışmada
cumhuriyet rejiminin güzellik yarışmalarını hangi düşünce ve amaçla düzenlediği üzerinde durulmuştur.
Ayrıca bu yarışmaların Türkiye’de oluşturulmak istenen kadın imajına nasıl hizmet ettiği ve bu yarışmalarla
Batıya verilmek istenen mesaj irdelenmiştir.
By 1925, political opposition was almost completely eliminated in Turkey. The rulers of the country have
began to implement many innovations they thought of rapidly . In this process, many steps were taken to
reorganize social life within the framework of Western values. Some of these steps were taken on women
and family issues. One of the most important steps in changing the appearance and status of women is
beauty contests. A descriptive analysis method was used in this study, in which the qualitative research
approach was adopted. Within the scope of the research, the beauty contests organized by Cumhuriyet
newspaper between 1925-1933 in Turkey were examined. In this study, it is focused on the idea and purpose
of the republican regime organizing beauty contests. In addition, how these competitions serve the image of women to be created in Turkey and the message to be given to the West with these competitions are
examined.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2022 |
Submission Date | December 29, 2021 |
Published in Issue | Year 2022 |
Türkiye İletişim Araştırmaları Dergisi'nde yayımlanan tüm makaleler Creative Commons Atıf-Gayri Ticari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.