This study aims to determine the perceptions of culture and communication in the social life of Iran and Türkiye. In the study, the prominent aspects of how Iranian migrants experience the culture and communication in the social life were examined. Furthermore, it was endeavored to ascertain the most important issues in Turkish and Iranian culture for Iranian migrants. In this context, Iranian migrants who reside in Türkiye were reached by using Snowball Sampling method, and Zaltman’s ZMET Technique was used in the study. According to this technique, in-depth interviews were made with 10 Iranian migrants who reside in Türkiye. The contents of the interviews were transferred to a virtual environment as text, and specific codes were determined via content analysis. As a result of this analysis, a consensus map was created. Consequently, it was observed that Iranian migrants associated Iranian culture with the Nowruz festival, family, Iranian dishes and desserts, historical symbols, and religious symbols and they described Turkish culture through Atatürk, the Turkish flag, family, city, and the social life. The participants mentioned that Iran is in a global war and therefore, they depicted the country mostly in the color red. The cultural codes and the colors red, blue, green, and beige were emphasized for Türkiye.
Bu çalışmanın amacı Türkiye’de yaşayan İranlı göçmenlerin, Türkiye ve İran’da sosyal hayatta var olan kültür ve iletişime yönelik algılarını saptamaktır. Çalışmada İranlı göçmenlerin sosyal hayatta yaşadıkları kültür ve iletişime yönelik öne çıkanlar araştırılmıştır. Ayrıca İranlı göçmenler için Türk ve İran kültüründe en çok öne çıkan konular belirlenmeye çalışılmıştır. Bu doğrultuda kartopu örneklem kullanılarak Türkiye’de yaşayan İranlı göçmenlere ulaşılmıştır. Çalışmada Zaltman’ın ZMET tekniği kullanılmıştır. Türkiye’de yaşayan 10 İranlı göçmen ile tekniğin sunduğu basamaklar doğrultusunda derinlemesine görüşmeler yapılmıştır. Görüşme içerikleri sanal ortama yazı olarak aktarılmış ve içerik analizi yapılarak belli kodlar çıkarılmıştır. Bu analiz sonucunda fikir birliği haritası oluşturulmuştur. Sonuç olarak İranlı göçmenlerin İran kültürünü, nazar boncuğu, dini liderler, anne, Nevruz bayramı, kıyafet ve ibadet üzerinden açıkladıkları, Türk kültürünü ise Atatürk, doğal yaşam, deniz, rahatlık, samimiyet, dostluk, korku üzerinden açıkladıkları görülmektedir. Katılımcılar İran’ın küresel bir savaşta olduğunu belirtip ülkeyi çoğunlukla kırmızı renk ile açıklamaktadır. Türkiye için ise kültürel kodlara yönelik kırmızı, mavi, yeşil ve bej renkler üzerinde durulmaktadır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2023 |
Submission Date | May 27, 2022 |
Published in Issue | Year 2023 |
Türkiye İletişim Araştırmaları Dergisi'nde yayımlanan tüm makaleler Creative Commons Atıf-Gayri Ticari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.