In recent years, the continuous and increasing implementation of artificial intelligence technologies
in our daily lives has triggered discussions regarding its potentials and risks, especially in news media.
However, the analysis of the way in which this technology is communicated to the public is limited. The
framing approach can be applied to understand the structure of news stories and to explore the type of
interpretation patterns that are used to inform the public about artificial intelligence technologies. For
this purpose, a total of 209 news articles from two highly circulated Turkish newspapers were gathered
between January 1, 2019 and December 31, 2019 and analyzed in order to discover how this emerging
technology is framed in the media discourse with regard to its prospects and challenges. The results
indicate that the following frames are used in Turkish news coverage to thematize the possibilities
and potential risks of artificial intelligence: “Artificial intelligence as assistant/supporter”, “economic
benefit”, “elimination of human error”, “human replacement”, and “ethical concerns”. Overall, the news
coverage reveals a predominately positive tendency toward artificial intelligence by emphasizing the
prospects and benefits for its users.
Son yıllarda, yapay zekânın günlük hayatımızdaki artan kullanımı bu teknolojinin olanakları ve riskleri
hakkında özellikle medya alanında birçok tartışmaya yol açmıştır. Fakat bu teknolojilerin halka nasıl
yansıtıldığı hakkında çok az inceleme yapılmıştır. Çerçeveleme yöntemi, haberlerin yapısını ortaya
çıkarmayı hedeflemektedir. Halkı yapay zekâ hakkında bilgilendirirken ayrıca yorum modellerini
anlamak için de kullanılmaktadır. Bu amaçla yüksek tiraja sahip iki Türkçe gazetede yayınlanmış 209 haber, 1 Ocak 2019 ve 31 Aralık 2019 tarihleri arasında toplanıp yapay zekânın olanakları ve potansiyel
zorlukları açısından medyada nasıl çerçevelendiğini anlamak adına analiz edilmiştir. Sonuçlara göre,
Türkiye’de yayınlanan haberlerde yapay zekânın olanakları ve risklerini temalandırmak için en çok
kullanılan çerçeveler şunlardır: “Bir yardımcı/destekçi olarak yapay zekâ”, “ekonomik faydalar”, “insan
hatasının ortadan kalkması”, “insanın yerini almak” ve “etik kaygılar”. Genel olarak, yapay zekâdan
bahsederken kullanıcıları için yaratacağı olanakları ve faydaları vurgulayan iyimser tutumun yoğun bir
şekilde sergilendiği görülmüştür.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2021 |
Submission Date | October 1, 2020 |
Published in Issue | Year 2021 |
Türkiye İletişim Araştırmaları Dergisi'nde yayımlanan tüm makaleler Creative Commons Atıf-Gayri Ticari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.