Unlike other social networks, Clubhouse does not require users to engage in activities such as text messaging,
video calling or sharing photos and videos. Instead, the app offers real-time streaming voice chat. Users of
this app can listen to real-time conversations, contribute to those conversations, and create their own chat
rooms for others to listen to and interact with. The Clubhouse application, which has become popular
all over the world during the COVID-19 process, is actually an indicator of how much people need an
ordinary, intimate conversation rather than photos or videos sharing. The main tool of the application is
“sound”. According to the brief explanation and considering sound as a medium by Clubhouse, this study
actually suggests that the classical sense of storytelling of the application has been transferred to social media. Finally, this study attempts to briefly evaluate how storytelling started to come to life in social media
through the Clubhouse application.
Clubhouse, diğer sosyal ağların aksine, kullanıcılardan kısa mesajlaşma, görüntülü arama veya fotoğraf,
video paylaşımı gibi faaliyetlerde bulunmalarını istememektedir. Bunun yerine uygulama gerçek zamanlı
akışa sahip sesli sohbet olanağı sunmaktadır. Bu uygulamanın kullanıcıları gerçek zamanlı konuşmaları
dinleyebilir, bu konuşmalara katkıda bulunabilir ve diğerlerinin dinlemesi ve etkileşim kurması için
kendi sohbet odalarını oluşturabilirler. COVID-19 sürecinde tüm dünyada bir anda popüler hale gelen
Clubhouse uygulaması, aslında insanların görüntülerini paylaştıkları fotoğraf ya da videolardan ziyade
sıradan, samimi bir sohbete ne kadar ihtiyaç duyduklarının da bir göstergesidir. Uygulamanın temel aracı
“ses”tir. Bu da aslında uygulamanın klasik anlamdaki hikaye anlatıcılığının sosyal medyaya taşındığını
düşündürmektedir. Bu çalışma kapsamında da hikaye anlatıcılığının sosyal medyada nasıl hayat bulmaya
başladığı, Clubhouse uygulaması üzerinden kısaca değerlendirilmeye çalışılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Review Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2021 |
Submission Date | May 7, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 |
Türkiye İletişim Araştırmaları Dergisi'nde yayımlanan tüm makaleler Creative Commons Atıf-Gayri Ticari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.