Bu çalışmanın amacı Scorsese sinemasında şiddet ve postmodern unsurların, film anlatısına ve diline
olan yansımalarını incelemektir. Bu bağlamda çalışmanın literatür bölümünde sinemada postmodern
anlatıların ne olduğu ve bu anlatıların şiddetle olan ilişkisi üzerine durulmuştur. Bulgular bölümünde
nitel bir araştırma deseni olan gömülü teori kullanılarak Scorsese sineması, literatür taramasında
verilen kuramsal bilgiler ışığında çözümlenmiştir. Yönetmenin, filmlerinde şiddeti eğlencelik bir unsur
olarak sunmadığı, postmodern tutumla hemen yanı başımızda gerçekleşen, sıradan ve gösterişsiz bir
olgu olarak karakterlerin amacına hizmet eden yapıda inşa ettiği görülmüştür. Sonuç olarak filmlerin;
konu, tür, karakter, hikâye ve olay örgüsü, zaman ve mekân gibi çerçevelerde birbirlerinden farklılık
gösterseler dahi şiddet ve postmodernizm bağlamında benzer tema ve motiflerle çevrelendiği tespit
edilmiştir.
This study aims to examine the reflections of violence and postmodern elements on film narrative
and language in the Scorsese cinema. In this context, the literature section of the paper focuses on
postmodern narratives in cinema and their relationship with violence. In the findings section, this
paper analyzes the Scorsese cinema based on the theoretical background provided in the literature
review by applying grounded theory as a qualitative research methodology. It is observed that the
director does not present violence as an element of entertainment in his films. Rather, by maintaining
a postmodern attitude, he constructs violence in a structure that serves the characters’ ambitions as an ordinary and unpretentious phenomenon. In conclusion, even though the films differ from one
another in terms of subject, genre, character, story and plot, time, and space; it was revealed that they
were surrounded by similar themes and motifs in the context of violence and postmodernism.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2021 |
Submission Date | January 6, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Issue: 37 |
All articles published in the Turkish Review of Communication Studies are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.