The education process, which has undergone digital transformation due to factors such as the transition
to information society, change in technology, social dynamics, and globalization, has also affected the
discipline of public relations. In this direction, the study aims to systematically obtain expert opinions
on the digitalization process in public relations education. In addition, this study further aims to make
predictions of public relations education, reveal expert opinions, and reach consensus with the panel
members consisting of 15 academicians/experts in the field of public relations. The results of the
research, which applied Delphi technique as a method, pointed out that the panel members reached
a consensus on 50 variables in 3 rounds in total. In this regard, there was one particular opinion that
was emphasized in the field work: flipped and blended education models were considered as the most
successful and efficient digital education models during public relations education’s digitalization
process. According to another finding of the study, flexibility and adaptability, social and cross-cultural
skills, communication and collaboration, information literacy, ICT literacy, and global awareness are
among the most important skills and themes that both academics and students should have in public
relations education’s digitalization process. Finally, the research findings show that in competencies
(proficiency-qualification), learner competence for academicians and creative communicator
competence for students came to the fore.
Bilgi toplumuna geçiş, teknolojideki değişim, toplumsal dinamikler ve küreselleşme gibi faktörlerin
etkisiyle dijital dönüşüme uğrayan eğitim süreci halkla ilişkiler disiplinini de etkilemiştir. Bu doğrultuda
araştırmada, halkla ilişkiler eğitiminde dijitalleşme sürecine ilişkin uzman görüşlerinin sistematik bir
şekilde elde edilmesi amaçlanmıştır. Ayrıca, halkla ilişkiler alanında 15 akademisyenden/uzmandan
oluşan panel üyeleri ile halkla ilişkiler eğitiminin geleceğine ilişkin tahminlerde bulunmak, uzman
görüşlerini ortaya çıkarmak ve uzlaşma sağlamak çalışmanın bir diğer amacıdır. Araştırmada yöntem
olarak Delphi tekniği kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, panel üyelerinin 50 değişken üzerinde
toplamda 3 turda tamamen fikir birliğine ulaştıkları görülmüştür. Araştırma bulgularına göre halkla
ilişkiler eğitiminde dijitalleşme sürecinde en başarılı ve verimli dijital eğitim modellerinin ters-yüz
edilmiş ve harmanlanmış eğitim modelleri olduğu görüşü ön plana çıkmıştır. Araştırmanın diğer
bir bulgusuna göre, halkla ilişkiler eğitiminde dijitalleşme sürecinde hem akademisyenlerin hem de
öğrencilerin sahip olması gereken en önemli beceriler ve temalar arasında, esneklik ve uyum, sosyal
ve kültürlerarası beceriler, iletişim ve iş birliği, bilgi okuryazarlığı, bilişim teknolojileri okuryazarlığı
ve küresel farkındalık unsurları yer almaktadır. Sonuç olarak, yeterliliklerde (yetkinlik-nitelik) ise
akademisyenler için öğrenen yeterliliği, öğrenciler için yaratıcı iletişimci yeterliliği ön plana çıkmıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2021 |
Submission Date | January 11, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Issue: 37 |
All articles published in the Turkish Review of Communication Studies are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.