In the World War I, which was the first total war, it is seen that the mass media were used intensively for
propaganda purposes. During the war years, the press was kept under strict control, and the messages
desired to be given to the public and the soldiers were conveyed directly through the newspapers and
magazines issued by the state itself. In terms of conveying the messages directly to the target audience,
“war magazines” or “military magazines” published in this period, have an important place. In the current
literature, the number of studies comparing the propaganda activities of the Ottoman Empire during the
World War I, with the propaganda activities in the countries it fought, is quite insufficient. Therefore,
the main aim of this study is to comparatively examine the propaganda activities of Great Britain, as
the superpower of the period, and the Ottoman Empire, in the years of World War I, and to reveal the
similarities and differences in the propaganda of the two opposing states. In this regard, the contents and
discourses of The War Illustrated magazine which published in Great Britain during World War I and the
Harp Mecmuası magazine which published in the Ottoman Empire were comparatively examined. As a
result, it is determined that the propaganda campaign carried out in The War Illustrated, was in accordance
with Domenach’s five basic rules of strong propaganda, on the contrary propaganda campaign carried out
in the Harp Mecmuası did not comply with these rules sufficiently.
İlk kitlesel savaş olan I. Dünya Savaşı’nda, kitle iletişim araçlarının propaganda amacıyla yoğun şekilde
kullanıldığı görülmektedir. Savaş yılları boyunca basın sıkı bir denetim altında tutulmuş, bizzat devlet
eliyle çıkarılan gazete ve dergilerle halka ve askerlere verilmek istenilen mesajlar doğrudan iletilmiştir. Bu
dönemde çıkarılan “savaş dergileri” (war magazine) ya da “askeri dergiler” (military magazine), mesajların
doğrudan hedef kitleye iletilmesi açısından önemli bir yere sahiptir. Mevcut literatürde Osmanlı Devleti’nin
I. Dünya Savaşı yıllarında yaptığı propaganda faaliyetleriyle savaştığı ülkelerdeki propaganda faaliyetlerini
karşılaştırarak inceleyen çalışmaların sayısının oldukça yetersiz olduğu gözlenmektedir. Bu çalışmanın
temel amacı I. Dünya Savaşı yıllarında, dönemin süper gücü konumundaki Büyük Britanya’nın ve Osmanlı
Devleti’nin askeri dergilerdeki propaganda faaliyetlerini propaganda teknikleri açısından karşılaştırmalı
olarak incelemek, bu yolla dönemin iki karşıt devletinin propagandalarındaki benzerlik ve farklılıkları
ortaya koymaktır. Bu doğrultuda çalışmada, I. Dünya Savaşı yılarında Büyük Britanya’da yayınlanan The
War Illustrated dergisi ile Osmanlı Devleti’nde çıkarılan Harp Mecmuası dergisinin içerik ve söylemleri
propaganda teknikleri açısından karşılaştırmalı olarak incelenmiştir. Yapılan analizler sonucunda The War Illustrated dergisinde Domenach’ın güçlü propagandanın beş temel kuralına uygun bir propaganda
kampanyası yürütüldüğü Harp Mecmuası’nda ise bu kurallara yeterince uyulmadığı sonuçlarına ulaşılmıştır.
Bu makale Doç. Dr. Şakir Eşitti ve Doç. Dr. Mehmet Işık tarafından “Birinci Dünya Savaşı ve Yirminci Yüzyıla Etkileri” başlığıyla 17-18 Ekim 2019 tarihlerinde düzenlenen, Üçüncü Mülkiye Uluslararası İlişkiler Kongresi'nde sunulmuş ve “I. Dünya Savaşı Dönemi Osmanlı ve İngiliz Savaş Dergilerinin Propaganda Bağlamında Karşılaştırılması: The War Illustrated ve Harp Mecmuası Örneği” başlığıyla özet metin olarak bildiri kitapçığında yayımlanmıştır. Bu çalışma özet metnin geliştirilmiş halidir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2022 |
Submission Date | December 30, 2021 |
Published in Issue | Year 2022 Issue: 40 |
All articles published in the Turkish Review of Communication Studies are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.