Although the COVID-19 Pandemic is a global health crisis, it is an epidemic that re-regulates many areas
of life and profession. This study focused on designs made by independent designers to protect and help
protect people from disease. So, the relevant tendency is important in raising awareness and improving
the desired behavior during the current COVID-19 pandemic. For this reason, the iconic designs of an
independent designer in Turkey were examined to raise awareness at the point of the pandemic. Thus, it
is aimed to understand the role of visuals in raising awareness and creating behavior. In the analysis, the
semiotic analysis method was used. According to the analysis, it is seen that the examined visuals are quite
remarkable often calling for protection from the new Coronavirus through euphemism and often using
metaphors. On the other hand, it may be thought that the visuals examined may not convince everyone
to be careful and avoid exposure to the virus. In the study, a social network analysis was also conducted to
understand the appearance and interaction status of the pandemic in social networks, and the networks
‘#evdekal’ (stay at home) and ‘#hayatevesigar’ (life fits into the home) on Twitter were examined. The results
of the social network analysis show that the course of the pandemic did not arouse public reaction (in
the scope of the analysis period). However, the fact that close connections cannot be established between
different networks and the presence of the government party and the Minister of Health in the networks is
also important in terms of public opinion and interaction.
COVID-19 Pandemisi küresel bir sağlık krizi olmakla birlikte, birçok yaşam ve meslek alanını yeniden
regüle eden bir salgındır. Bu çalışma, bağımsız tasarımcıların insanları hastalıktan korumak ve
korunmalarına yardımcı olmak için hazırladıkları tasarımlara odaklanmıştır. Öyle ki ilgili eğilim, mevcut
COVID-19 pandemisi sırasında farkındalık yaratma ve istenen davranışı geliştirme noktasında önemlidir.
Bu nedenle, pandemi noktasında farkındalık yaratmak için Türkiye’deki bağımsız bir tasarımcının ikonik
tasarımları incelenmiştir. Böylelikle görsellerin bilinç geliştirme ve davranış oluşturma noktasındaki
rollerinin anlaşılması amaçlanmaktadır. İncelemede, göstergebilimsel çözümleme yöntemi kullanılmıştır.
Çözümlemeye göre, incelenen görsellerin oldukça dikkat çekici olduğu ve çoğu zaman örtmece yoluyla
yeni Koronavirüsten korunma çağrısında bulunduğu ve sıklıkla metaforlar kullandığı görülmektedir.
Öte yandan, incelenen görsellerin herkesi dikkatli olmaya ve virüse maruz kalmaktan kaçınmaya ikna
etmeyebileceği de düşünülebilir. Çalışmada ayrıca pandeminin sosyal ağlardaki görünümünü ve etkileşim
durumunu anlamak için, bir sosyal ağ analizi de yürütülmüş, Twitter üzerinde oluşan ‘#evdekal’ (evde kal)
ve ‘#hayatevesigar’ (hayat eve sığar) ağları incelenmiştir. Sosyal ağ analizi sonuçları, pandeminin seyrinin
(analiz dönemi kapsamında) kamuoyunda tepki uyandırmadığını göstermektedir. Buna karşın, farklı
ağlar arasında yakın bağlantıların kurulamadığının gözlenmesi ve ilgili ağlarda hükümet partisi ve Sağlık
Bakanı’nın mevcudiyeti, kamuoyu ve etkileşim açısından önemlidir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2022 |
Submission Date | December 31, 2021 |
Published in Issue | Year 2022 Issue: 40 |
All articles published in the Turkish Review of Communication Studies are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.