Considering both the ecological niches of fungi and the different benefits they provide to humans, it is expected that students have a high level of scientific knowledge about living things in this kingdom. In the study, it was aimed to examine the learning of secondary school students about living things in the fungi kingdom. The research, which was carried out as a case study, was carried out with 52 secondary school students studying in the Central Anatolia Region of Türkiye in the 2022-2023 academic years. In the research, it was determined that the students had misconceptions and lack of knowledge about the classification of living things in the fungi kingdom, their diet, ecological functions and their effects on human life. The students stated that fungi take place in the world of plants, feed by photosynthesis and are used in making yogurt. According to these results, it is recommended to conduct studies on textbooks, teaching methods and teachers that cause students' misconceptions about living things in the fungi kingdom.
Mantarlar aleminde bulunan canlıların gerek ekolojik nişleri gerekse insanlara sağlamış olduğu farklı yararları düşünüldüğünde, öğrencilerin bu alemdeki canlılara yönelik bilimsel bilgi düzeylerinin yüksek olması beklenmektedir. Araştırmada, ortaöğretim öğrencilerinin mantarlar âlemine yönelik öğrenmelerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Durum çalışması olarak gerçekleştirilen araştırma, 2022-2023 yılında Türkiye’nin İç Anadolu Bölgesinde öğrenim gören 52 ortaöğretim öğrencisi ile gerçekleştirilmiştir. Veri toplanmasında açık uçlu soru formu kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, ortaöğretim öğrencilerinin mantarlar alemindeki canlıların sınıflandırılması, beslenme şekli, ekolojik işlevleri ve insan yaşamına etkilerine yönelik kavram yanılgılarının ve bilgi eksikliklerinin olduğu belirlenmiştir. Öğrenciler, mantarların bitkiler âleminde yer aldığını, fotosentez yaparak beslendiğini ve yoğurt yapımında kullanıldıklarını ifade etmişlerdir. Bu sonuçlara göre, öğrencilerin mantarlar âleminde yer alan canlılara yönelik kavram yanılgılarının oluşuma neden olan ders kitapları, öğretim yöntemi ve öğretmenlere çalışmaların yapılması önerilmektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Biology Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | October 31, 2023 |
Publication Date | October 31, 2023 |
Acceptance Date | October 27, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |
Turkish Journal of Education is licensed under CC BY-NC 4.0