In this study, primary school students' perceptions of violence were investigated by means of pictures drawn by them. The participants included 80 students between the ages of 9 and 11 who attended three primary schools (3rd, 4th, and 5th grades) in the city of Konya during the 2011-2012 academic year. According to the findings of the study, the students mostly drew pictures of general violence which occurred in a family environment in the form of physical violence. In addition, students drew “father” as a figure practicing violence most, and “male child” and “mother” as figures exposed to violence most.
Bu çalışmada, ilköğretim birinci kademe öğrencilerinin şiddet algıları çizdikleri resimler aracılığıyla incelenmektedir. Araştırmaya 2011-2012 öğretim yılı Güz döneminde Konya ili üç merkez ilköğretim okulunda (3., 4., ve 5. sınıflarda) öğrenim gören ve 9-11 yaş grubunda olan toplam 80 öğrenci katılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre, öğrenciler en fazla aile ortamında fiziksel şiddet olarak gerçekleşen kendileri dışındaki (genel) bir şiddet durumuyla ilgili resimler çizmişlerdir. Ayrıca, öğrenciler şiddeti en çok uygulayan kişi olarak “baba”, şiddete en çok maruz kalan kişi olarak da “erkek çocuk” figürlerini çizmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2012 |
Acceptance Date | July 16, 2012 |
Published in Issue | Year 2012 |
Turkish Journal of Education is licensed under CC BY-NC 4.0