The purpose of this study is to carry out the translation and adjustment of school burnout inventory developed by Salmela-Aro, Kiuru, Leskinen and Nurmi and to investigate the psychometry characteristics of the scale. The scale , in its original form, is 5 point likert scale type tool consisting of 9 items in there dimensions. The study group of the study is 570 students who are studying at primary and secondary schools located in Erzurum city center. After the interpretation process, in order to achieve the language validty, the opinions of experts have been sought. For the construct validity , , exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis have been carried out. It is ascertained that there is a three dimensional structure accounting for %66.858 of total variance. The agreement of this three dimensional structure has been tested with confirmatory factor analysis, and foud out that the fit index are in good degree(RMSEA=.042, RMR= .013, NFI=.90, CFI=.96, IFI=.97, RFI=.92, AGFI=.90, GFI=.92. These sub-dimensions are emotional burnout, indifference and the feeling of low individual success. As a result of the reliability analysis of the scale, the internal consistency parameter has been found to be a=.75, and the reliability of test-retest as a= .80. In accordance with the findings acquired , it can be said that school burnout inventory is a scale that has reliability and validity.
Bu araştırmanın amacı Salmela-Aro, Kiuru, Leskinen ve Nurmi tarafından geliştirilen okul tükenmişlik ölçeğinin Türkçeye uyarlama çalışmalarının yapılarak ölçeğin psikometrik özelliklerinin incelenmesidir. Ölçek özgün halinde üç boyutta 9 maddeden oluşan beşli likert tipi bir ölçme aracıdır. Araştırmanın çalışma grubunu Erzurum şehir merkezindeki ilköğretim ve ortaöğretim okullarında öğrenim görmekte olan 570 öğrenci oluşturmaktadır. Çeviri işlemleri sonrasında dil geçerliliği için uzman görüşü alınmıştır. Yapı geçerliliği için açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi çalışmaları yapılmıştır. Açımlayıcı faktör analizi sonuçları ölçeğin üç boyutta toplam % 66, 858 varyans açıkladığını ortaya koymuştur. Bu üç boyutlu bu yapının model uyumu doğrulayıcı faktör analizi ile test edilmiş ve uyum indekslerinin iyi düzeyde olduğu bulunmuştur (RMSEA=.042, RMR= .013, NFI=.90, CFI=.96, IFI=.97, RFI=.92, AGFI=.90, GFI=.92). Bu alt boyutlar : duygusal tükenmişlik, duyarsızlaşma ve düşük kişisel başarı hissi alt boyutlarıdır. Ölçeğin güvenirlik analizi sonucunda iç tutarlılık katsayısının a=.75, test tekrar test güvenirliğinin ise a= .80 olduğu bulunmuştur. Elde edilen bulgular doğrultusunda okul tükenmişlik ölçeğinin güvenirliği ve geçerliliği olan bir ölçme aracı olduğu söylenebilir
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2013 |
Acceptance Date | February 20, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 |
Turkish Journal of Education is licensed under CC BY-NC 4.0