The aim of this study is to investigate the university students’ attitude towards internet and their problematic Internet use according to gender variable, and the relationship between their attitude towards Internet and problematic Internet use. The survey method was used in the research. The participants were 300 students (150 female, 150 male) at different faculties of Selcuk University. It was found that there was a significant difference in favor of males in their attitude towards Internet, and the problematic Internet use, both in total and sub group points (loneliness and depression, social support, distraction and , diminished impulse control. Another finding is that there was a positive relationship between problematic Internet use in total and some sub group points (loneliness and depression, diminished impulse control) and the students’ attitude towards Internet, while there wasn't any relationship between the other sub group points (social support and distraction) and the students’ attitude towards Internet.
Bu çalışmanın amacı üniversite öğrencilerinin cinsiyetlerine göre İnternet Kullanımına Yönelik Tutumları (İKYT) ve problemli internet kullanımlarının(PİK) belirlenmesidir. Survey (tarama) yöntemi kullanılarak yürütülen araştırmanın kapsamına Selçuk Üniversitesinin çeşitli fakültelerinde öğrenim gören, yaşları 19–24 arasında değişen, 150’si kız, 150’si erkek olmak üzere toplam 300 katılımcı alınmıştır. Çalışma grubunun seçiminde rastgele örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda cinsiyet ile problemli internet kullanımı alt boyutları yalnızlık, azalmış dürtü kontrolü, sosyal destek ve dikkat dağıtma toplam puanda ve internet kullanımına yönelik tutumda anlamlı düzeyde erkeklerin lehine fark bulunmuştur. Ayrıca, internet kullanımına yönelik tutum ile problemli internet kullanımı arasındaki ilişki incelendiğinde yalnızlık, azalmış dürtü kontrolü alt boyutları ile toplam puanda pozitif yönde bir ilişki bulunmuş, sosyal destek, dikkat dağıtma alt boyutları ile internete yönelik tutum arasında bir ilişki bulunmamıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2013 |
Acceptance Date | April 26, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 |
Turkish Journal of Education is licensed under CC BY-NC 4.0