The education given in different departments of universities is thought to have an important role on affecting the views of students on entrepreneurship. By means of the education given in different educational levels, students gain knowledge and skills about such issues as innovativeness, tolerance for ambiguity, need for achievement, risk-taking and locus of control.The aim of this research is analyzing the relation between entrepreneurial characteristics of students in schools of physical education and sports and the variables of gender, department and whether there are entrepreneurs in their family. Research population is composed of final year students studying in the School of Physical Education and Sports of Sakarya, Kocaeli and Muğla Universities in the 2012-2013 academic year. In the research, a significant difference was found between the gender variable and tolerance for ambiguity that is one of the sub-dimensions of entrepreneurial characteristics. Also there found a significant difference between the variable of having an entrepreneur in the family and the sub-dimensions of innovativeness, tolerance for ambiguity and risk taking. And a significant difference was found between the departments of students and the sub-dimensions of tolerance for ambiguity, risk taking and locus of control for the department of physical education and sports teaching.
Entrepreneurship Entrepreneurial Characteristics Students in School of Physical Education and Sports
Üniversitelerin farklı bölümlerinde verilen eğitimin, öğrencilerin girişimciliğe olan bakış açılarını etkilemede önemli rolü olduğu düşünülmektedir. Öğrenciler farklı öğrenim düzeylerinde aldıkları eğitimlerle, yenilikçilik, belirsizliğe karşı tolerans, başarma ihtiyacı, risk alma, kontrol odağı gibi konularda bilgi ve becerilere sahip olmaktadır. Araştırmada Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu öğrencilerinin girişimcilik özellikleri ile cinsiyet, eğitim alınan bölüm ve ailede girişimci olup olmaması değişkenleri arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın evrenini, 2012-2013 eğitim-öğretim yılında Türkiye’deki Sakarya, Kocaeli ve Muğla Üniversitelerindeki, Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokullarında eğitim gören son sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmada, öğrencilerin cinsiyet değişkeni ile girişimcilik özellikleri alt boyutlarından, belirsizliğe karşı tolerans boyutu arasında anlamlı farklılık bulunmuştur. Öğrencilerin ailelerinde girişimci olması değişkeni ilegirişimcilik özellikleri alt boyutlarından,yenilikçilik, belirsizliğe karşı tolerans ve risk alma puanları arasında anlamlı farklılık bulunmuştur. Öğrenim görülen bölümler ile girişimcilik özellikleri alt boyutlarından, belirsizliğe karşı tolerans, risk alma ve kontrol odağı boyutları arasında beden eğitimi ve spor öğretmenliği bölümü lehine anlamlı farklılık bulunmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2013 |
Acceptance Date | July 20, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 |
Turkish Journal of Education is licensed under CC BY-NC 4.0