This study examined pre-service mathematics teachers’ attitudes towards teaching profession and explored the impact of gender and grade level on their attitudes. Participants consisted of 162 pre-service teachers, enrolled in elementary mathematics education program at a middle sized public university located in the Mediterranean region of Turkey. Data were collected during the fall semester of 2012-2013 academic years, from four different grade levels. As the data collection instrument ‘Attitude Scale towards the Profession of Teaching’, was administered to the participants. A two-way ANOVA was conducted to explore the impact of gender and grade level on attitude scores. In general, the results revealed that pre-service teachers had positive and high attitudes towards teaching profession. However, their attitudes differed statistically significant with respect to gender and grade level. In particular, female pre-service teachers had higher attitudes than male pre-service teachers. Besides, pre-service teachers’ attitudes decreased statistically significant as they moved from beginner to senior level.
Bu çalışmada matematik öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları ve bu tutumların cinsiyet ile sınıf değişkenleri açısından farklılık gösterip göstermediği incelenmiştir. Araştırmada “Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Ölçek 2012-2013 akademik yılı güz döneminde, İlköğretim Matematik Öğretmenliği programında öğrenim görmekte olan 162 öğretmen adayına uygulanmıştır. Bulgular, matematik öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleği açısından olumlu ve yüksek tutuma sahip olduklarını destekleyici niteliktedir. Çalışmada hem cinsiyet hem de sınıf düzeyi değişkenleri açısından tutumlarda anlamlı farklılık olduğu saptanmıştır. Cinsiyet açısından, kadın öğretmen adayları erkek öğretmen adaylarına göre daha yüksek tutum puanına sahiptir. Sınıf düzeyi açısından ise sınıf düzeyi düşük olan öğretmen adayı sınıf düzeyi üstte olan öğretmen adayına göre daha yüksek tutum puanına sahiptir. Elde edilen bulguların matematik öğretmen eğitimini geliştirme ve iyileştirme yönündeki çabalara katkı sağlayacağı ve bu alanda yapılacak çalışmalara ışık tutacağı düşünülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | October 31, 2013 |
Acceptance Date | October 21, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 |
Turkish Journal of Education is licensed under CC BY-NC 4.0