The present study aims to determine the predictors of the levels of shyness and self-esteem observed in 252 8th grade students in several secondary schools in Siverek, Urfa, Turkey. This study is a of a correlational type, which was carried out with the help of Shyness Scale, Coopersmith Self-esteem İnventory and a Personal Information Form devised particularly for this study. Shyness levels of the students were determined was determined by means of the t-test, multiple variance analysis, and multiple regression analysis. The study data revealed that the education status of the father of the students participating in this study seems to be significant predictor of the shyness observed in these students. However, the variables including the education level of the mother, the income level of the family and the gender are not significant predictors of shyness and self-esteem. Furthermore, self-esteem explains 1% of the variance in shyness points. Upon examination of B (-.407) and t (-1.616) values in respect of which variables predicts the shyness, it is seen that self-esteem does not significantly predict shyness (F(1, 252) = 2.611 p= .108).
Bu araştırmanın amacı, ilköğretim 8. sınıf düzeyinde eğitim gören öğrencilerin utangaçlıkları ve benlik saygısı düzeylerinin önemli yordayıcılarını belirlemektir. Araştırmanın örneklemi, Siverek’in çeşitli okullarında okuyan 252 öğrenciyi kapsamaktadır. Korelasyonel türden bir çalışma olan bu araştırma, Utangaçlık Ölçeği, Coopersmith Benlik Saygısı Envanteri ve geliştirilen Kişisel Bilgi Formu ile elde edilmiştir. Öğrencilerin utangaçlıklarını : bağımsız t-testi, çok yönlü varyans analizi ve çoklu regresyon analizi kullanılarak elde edilmiştir. Araştırma bulguları, ilköğretim öğrencileri için baba öğrenim durumu utangaçlığın önemli bir yordayıcısı olduğunu göstermiştir. Fakat, ilköğretim öğrencileri için anne öğrenim durumu, aile gelir düzeyi ve cinsiyet değişkenleri durumu utangaçlığın ve benlik saygısının önemli bir yordayıcısı değildir. Ayrıca benlik saygısı utangaçlık puanlarındaki varyansın (değişkenliğin) %1’ini açıklamaktadır. Utangaçlığı hangi değişkenlerin yordadığına ilişkin B (-.407) ve t (-1.616) değerleri incelendiğinde benlik saygısının utangaçlığı anlamlı düzeyde yordamadığı görülmüştür (F(1, 252) = 2.611 p= .108).
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2014 |
Acceptance Date | April 22, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 |
Turkish Journal of Education is licensed under CC BY-NC 4.0