The purpose of this research is to investigate the level of job satisfaction of academicians in Kyrgyz State universities. In this context, among 11 state universities in Bishkek 381 academicians were chosen at random and were asked to fill up a survey form. Data were collected by the Minnesota Satisfaction Questionnaire (MSQ)-short form which consists of 20 items. Data were evaluated by descriptive analysis, non parametric statistics techniques were used to indentify if academicians demographic backgrounds affect their job satisfaction level. The results show that academicians | extrinsic job satisfaction level was satisfactory, general and intrinsic levels were very satisfactory, the factors of job satisfaction from highest were | good relations with co-workers | and | management style | and the lowest were | working conditions | and | wages | , there were no important difference between job satisfaction among academic titles, but there were differences in satisfaction levels in terms of gender, age, experience and income.
Bu araştırmanın amacı, Kırgızistan Devlet üniversitelerinde çalışan öğretim elemanlarının iş doyum düzeylerini incelemektir. Bu amaç doğrultusunda, Kırgızistan’ın Bişkek şehrinde bulunan 8 devlet üniversitesinde görev yapan öğretim elemanları arasından rastgele seçilen 381 öğretim elemanına anket uygulanmıştır. Araştırma verilerinin toplanmasında Minnesota İş Doyum Ölçeğinin 20 maddelik kısa formu kullanılmıştır. Veriler, betimleyici analizlerle değerlendirilmiş, öğretim elemanlarının demografik özellikleri bakımından iş doyum düzeyleri arasında farklılık bulunup bulunmadığı parametrik olmayan istatistik teknikleri ile incelenmiştir. Bulgular, öğretim elemanlarının işlerinden dışsal iş doyumu bakımından hoşnut, genel ve içsel iş doyumu bakımından ise çok hoşnut olduğunu, iş doyum faktörleri bakımından en yüksek doyumun “iş arkadaşlarıyla ilişki” ve “yönetim tarzı”, en düşük doyumun “çalışma koşulları” ve “aldıkları ücret” konusunda olduğunu : akademik unvanlarına göre iş doyum düzeyleri arasında anlamlı fark olmadığını, cinsiyet, yaş, iş deneyimi ve gelir düzeyleri bakımından ise bazı konulardaki hoşnutluk düzeyleri arasında anlamlı farklılıklar bulunduğunu göstermektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2014 |
Acceptance Date | July 17, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 |
Turkish Journal of Education is licensed under CC BY-NC 4.0