The aim of the present study is to explore future hope and expectations among gifted students. Some characteristics of gifted students may affect their view of the future positively, but some of them may have a negative influence. A mixed method was used for this research. Beck Hopelessness Scale and Positive Future Expectations Scale were administered to 65 gifted students. In order to collect the qualitative data, content analysis of these gifted students’ writings about future expectation was used. Results showed that there was no hopelessness among gifted students and that they had high positive future expectations. Also, content analysis of their writings supported quantitative measurements in the study.
Üstün zekâlı öğrencilerin bazı özellikleri gelecek bakışlarını olumlu etkileyebilecekken bazı özellikleri de olumsuz etkileyebilir. Bu araştırmanın amacı, üstün zekâlı öğrencilerin gelecek umutlarını ve beklentilerini ortaya çıkarmaktır. Karma metodun kullanıldığı bu araştırmada ortaokula devam eden 65 (41 erkek, 24 kız) üstün zekâlı öğrenciye Beck Umutsuzluk Ölçeği ve Olumlu Gelecek Beklentisi Ölçeği uygulanmıştır. Ayrıca niteli verileri toplamak için de öğrencilerin gelecek beklentisi ile ilgili yazdıkları kompozisyonların içerik analizi yapılmıştır. Araştırma sonuçları üstün zekâlı öğrenciler arasında umutsuzluğun olmadığını ve üstün zekâlıların olumlu gelecek beklentisine sahip olduklarını göstermiştir. İçerik analiz de araştırmadaki nicel ölçümleri desteklemiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 |
Turkish Journal of Education is licensed under CC BY-NC 4.0