Personality is one of the important domains of psychology, and it is deal with organized traits which are emotional, cognitive, social. Kağıtcıbası’s model suggests that self-divided as autonomy, relatedness, and autonomous-related self in Turkish cultural context. Action identification is how people identificate their action. The need for affect is defined as general motivation level of people for participate in or flee form situations and activities contain affect. The aim of this study is to examine whether self-types, the need for affect, and action identification are predict personality. The research group consisted of 335 (50,9% female 49,1% male) high school students. To collect data, the personality, self, the need for affect and action identification scales were used. We used regression analysis in order to determine the predictors of personality. The results of this study indicated that self-types, the need for affect, and action identification significantly predict personality.
Kişilik, psikolojinin önemli alanlarından biridir ve örgütlenmiş duygusal, bilişsel, toplumsal özellikler bütünü olarak ele alınmaktadır Kağıtçıbaşı’nın modeli Türk kültüründe benliği, özerk, ilişkisel ve özerk ilişkisel olarak üçe ayırmaktadır. Eylem kimlikleme insanların kendi eylemlerini nasıl kimlikledikleridir. İnsanlar kendi eylemlerini düşük ya da yüksek düzeyde kimlikleyebilirler. Duygu gereksinimi insanların duygu içeren durumlara yaklaşma ya da bu durumlarda kaçınmalarına yönelik bir güdülenme düzeyi olarak tanımlanmaktadır. Bu araştırmanın amacı, benlik biçimleri, duygu gereksinimi ve eylem kimliklemenin kişilik boyutlarını yordayıp yordamadığını belirlemektir. Araştırma grubu 335 lise öğrencisinden oluşmaktadır(%50,9 kız %49,1% erkek). Çalışmada verilerin toplanmasında Beş faktörlü kişilik ölçeği, ilişkisel, özerk, özerk ilişkisellik ölçeği, duygu gereksinimi ölçeği ve eylem kimlikleme ölçeği kullanılmıştır. Araştırma sonuçları benlik biçimleri duygu gereksinimi ve eylem kimliklemenin kişilik boyutlarını anlamlı olarak yordadığını göstermiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | October 31, 2016 |
Acceptance Date | September 24, 2019 |
Published in Issue | Year 2016 |
Turkish Journal of Education is licensed under CC BY-NC 4.0