The aim of this study is to reveal the impact of demographic features on teachers’work engagement. The sample of the study consists a total of 433 primary school and branch teachers working at primary and secondary schools located within the province of Kahramanmaraş during the academic year of 2014-2015. Path analysis was conducted using structural equation modeling in the study. The findings showed that the model was found to be statistically significant (CFI=0.94; TLI=0.92; RMSEA=0.06; SRMR=0.04). The findings also revealed that gender, marital status, age, branch and the educational status were not statistically significant factors on teachers’ work engagement, but the effect of seniority variable is statistically positive and significant. Based on the findings that teachers’ work engagement increase the seniority, it is suggested that it might be benefited from the teachers who have high seniority in areas such as counseling, mentoring, academic studies and management at schools.
Bu çalışmanın amacı, öğretmenlerin demografik özelliklerinin işe angaje olmaları üzerine olan etkisini ortaya çıkarmaktır. Araştırmanın örneklemini 2014-2015 Eğitim-Öğretim yılında Kahramanmaraş İli Merkezindeki ilkokullar ve ortaokullarda görev yapan 433 sınıf ve branş öğretmeni oluşturmaktadır. Çalışmada yapısal eşitlik modeli kullanılarak yol analizi (path analysis) yapılmıştır. Araştırmada oluşturulan modelin istatistiksel olarak anlamlı olduğu görülmüştür (CFI=0.94; TLI=0.92; RMSEA=0.06; SRMR=0.04). Yapılan analiz sonucunda cinsiyet, medeni durum, yaş, branş ve eğitim durumlarının öğretmenlerin işe angaje olmalarına etkisi istatistiksel olarak anlamlı bulunmazken, kıdem değişkeninin etkisi istatistiksel olarak pozitif yönde ve anlamlı bulunmuştur. Öğretmenlerin kıdemlerinin artmasıyla işe angaje olma düzeylerinin de arttığı bulgusuna dayalı olarak okullarda danışmanlık, rehberlik, akademik çalışmalar ve yönetim gibi alanlarda kıdemi yüksek öğretmelerden faydalanılabileceği önerisi getirilmiştir.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | October 31, 2016 |
Acceptance Date | October 31, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 |
Turkish Journal of Education is licensed under CC BY-NC 4.0