Bu araştırmanın amacı,
Ekonomik İşbirliği ve Kalkınma Örgütü'ne [Organisation
for Economic Co-operation and Development – OECD) üye ülkelerin öğrenci başarıları, gelir
dağılımı ve buna bağlı olarak eğitim harcamaları arasındaki ilişkileri
belirlemektir. Çalışmada güncel verilere yer vermek bakımından, öğrenci
başarıları Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programı (Programme for
International Student Assessment -PISA) 2015 sonuçları ile ifade edilmiştir.
Araştırmada, gelir eşitsizliğinin öğrencilerin PISA başarısını etkileyen önemli
değişkenlerden biri olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Buna rağmen gelir
dağılımındaki eşitsizlik bakımından OECD ortalaması altında bazı ülkeler de
PISA 2015’te başarılı olmuştur. Bu bağlamda, OECD ülkelerinin eğitime
ayırdıkları kaynakları nasıl dağıttıkları, eğitime yapılan kamu ve özel harcama
oranları ile öğrenci başına yapılan yıllık harcamalar değerlendirilmiş ve
yapılan harcamaların ne derecede etkin kullanıldığı sorularına da yanıt
aranmıştır. Araştırmada, OECD ülkelerinin eğitimdeki başarılarının eğitime
ayrılan kaynağın miktarından çok bu kaynakların adil dağıtımı ve etkin
kullanımı ile ilişkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
The purpose of this
study was to determine the relationships between student achievements, income
distribution and expenditure on educational institutions in the member
countries of Organization for Economic Co-operation and Development (OECD). In
the study, the level of student achievements of the member countries was
expressed by Programme for International Student Assessment (PISA) 2015 scores
for providing updated data. In the study, income inequality was determined to
be one of the variables having impact on the PISA achievements of the students.
However, it was considered that some countries, the income inequalities of
which were under OECD average, were also successful in PISA 2015. In this
regard, it was also searched for an answer to how OECD member countries
distribute educational resources, how their public and private expenditure
ratios on education were, how their annual expenditure for per student was, and
how efficient they use these expenditures on education. It was concluded in the
study that the student achievements of OECD member countries were much more
associated with fair and efficient use of educational resources, rather than
the amount of these resources
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Reviews |
Authors | |
Publication Date | October 31, 2017 |
Acceptance Date | October 25, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 |
Turkish Journal of Education is licensed under CC BY-NC 4.0