Trigonometry, they often have difficulty teaching of teachers, students and the difficulty in learning a subject that is too complicated to be expressed. Rote learned about trigonometry formulas and theoretical knowledge of the show as a result of all the students can not learn enough about this and are developing a variety of misconceptions. In a study conducted in computer-aided environment courses to students' success in trigonometry is reported to have positive effects. Moving from the information in this study that dynamic geometry software of Cabri's on 11 grade students' success in trigonometry to determine the effect intended. The aim of these with in a selected high schools in the province of Trabzon, a total of 11 grade students with 51 (25 experimental, 26 control), a semi-experimental study was conducted. The subjects in the experimental group students according dynamic geometry software of Cabri with technology developed work sheets in an environment supporting the execution of the control group subjects were processed by traditional methods. The differences between experimental and control groups to determine the views of teachers, specialists and 10 item test was developed in line with an open-ended pre-test and post-test were used as test.
Bu çalışma ile dinamik geometri yazılımı Cabri’nin 11. Sınıf öğrencilerinin trigonometri konusundaki bilişsel öğrenmelerine etkisini saptamak amaçlanmıştır. Bu amaç kapsamında Trabzon ili içerisinden seçilen bir ortaöğretim okulunda toplam 51 on birinci sınıf öğrencisi ile (25 deney, 26 kontrol) yarı deneysel bir çalışma yürütülmüştür. Deney grubundaki öğrencilerle dersler dinamik geometri yazılımı Cabri’ye uygun olarak geliştirilen çalışma yapraklarıyla teknoloji destekli bir ortamda yürütülürken, kontrol grubunda dersler geleneksel yöntemle işlenmiştir.
Deney ve kontrol grupları arasındaki farklılığı belirleyebilmek için uzman ve öğretmen görüşleri doğrultusunda geliştirilen 10 soruluk açık uçlu bir sınav ön-test ve son-test olarak kullanılmıştır. Ön-test sonuçları incelendiğinde deney ve kontrol grubu öğrencilerinde; sin(ax)=a.Sin(x), cos(x±y)=cos(x)±cos(y), sin(x±y)=sinx±siny, sin2 ax+cos2 ax=1, f(x)=cosx fonksiyonunda x değeri büyüdükçe f(x) değeri büyür, bütün açılar pozitiftir, şeklinde yanılgıların olduğu görülmüştür. Deney ve kontrol grubunun ön test ve son test puanları t-testi yapılarak analiz edilmiştir. Analiz sonuçları son testlerde deney ve kontrol grubunun başarıları arasında deney grubu lehine anlamlı bir farklılık bulunduğunu göstermiştir. Uygulama sonuçları incelendiğinde teknoloji kullanılarak görselleştirilen matematiksel nesnelerin öğrencilerin matematiksel kavramları anlamalarında oldukça etkili olduğu, Cabri yazılımı içerisindeki değişkenlerin değiştirilebilmesinin
öğrencilerin farklı durumları gözlemlemeleri ve genelleştirmeler yapabilmelerine imkân tanıdığı görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | November 6, 2013 |
Published in Issue | Year 2010 Volume: 1 Issue: 2 |