In recent years, there have been transformations in many fields due to the developments in information and communication technologies. For example, the opportunities provided by the internet have affected methods of communication, such as the socialization instruments of people especially the young and ways of moving in the online world. In recent years many different online environments such as social networking sites have begun to be used in line people’s needs. Social networking sites are among the internet platforms emerging with the development of Web 2.0 instruments. These sites provide users with social interaction, communication, relationships, sharing, education and many different opportunities. Examining the results of the studies and statistical research in the literature, it is observed that the membership of social network sites is increasing rapidly and these sites have become one of the most commonly preferred online environments by especially the young and university students. This raises the question of why and for what purpose do young people, especially, university students use social network sites.
Bu çalışmanın amacı, üniversite öğrencilerinin sosyal ağ sitelerini kullanım amaçlarını belirlemeye yönelik bir ölçek geliştirmektir. Araştırmacılar tarafından literatür taraması ve öğrenci görüşleri doğrultusunda 42 taslak madde hazırlanmıştır. Uzman görüşleri doğrultusunda 15 maddeye indirgenmiştir. Taslak ölçek; 2009-2010 öğretim yılında Artvin Çoruh Üniversitesi, Ege Üniversitesi, Hacettepe Üniversitesi, İstanbul Üniversitesi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Uşak Üniversitesi ve İnönü Üniversitesi’nde lisans düzeyinde öğrenim gören 315 sosyal ağ sitesi kullanıcısı öğrenciye uygulanmıştır. Ölçeğin yapı geçerliği için temel bileşenler analizi yöntemi kullanılarak faktör analizi yapılmış, güvenirliği için test-tekrar test ve Cronbach Alpha iç tutarlık katsayıları hesaplanmıştır. Yapılan faktör analizi sonucunda toplam 14 maddeden oluşan 3 faktörlü ölçek elde edilmiştir. Ölçeğin Cronbach Alpha iç tutarlılık katsayısı 0.83, test-tekrar test güvenirliği 0.91 olarak hesaplanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | November 6, 2013 |
Published in Issue | Year 2010 Volume: 1 Issue: 3 |