This study aimed at
determining the situations/issues that teachers need to be supported through
in-service activities within the scope of the project at secondary schools
where FATİH Project is implemented. The participants of the study included 60
teachers of different subjects which teach at the schools where FATİH project
was implemented and that had participated in “FATİH Training on Technology
Use”. A survey, which was entitled “Teachers’ in-service training needs and
views within the scope of FATİH project”, developed by the researchers, was
used as the data collection instrument in the study. The findings showed that,
according to participant teachers, the topics which need to be covered during
the in-service training activities are reported as follows: “Use of technology
in education”, “The use of internet for educational purposes”, and “Effective
use of teaching materials”. Based on the results, it can be stated that
although the participant teachers took part in the in-service training activity
titled “FATİH Project – In-service Training on the use of Technology”, which
covered most of the topics listed above, it is clear that their needs were not
met. Thus, it could be emphasized the fact that an effective need analysis is
important before a training activity is implemented
Bu çalışmada FATİH Projesi’nin uygulandığı
ortaöğretim kurumlarında çalışan öğretmenlerin, eğitimde teknoloji kullanımında
ihtiyaç duydukları ve hizmet-içi eğitim faaliyetleriyle ele alınmasını
istedikleri konuların belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu çerçevede değişik
branşlarda 60 öğretmenin görüşüne başvurulmuştur. Öğretim teknolojileri (ÖT)
alanında gereksinim duyulan hizmet-içi eğitim konu başlıklarını saptamak için
katılımcı öğretmenlere bir anket uygulanmıştır. Bu anket aracılığıyla ayrıca
katılımcı öğretmenlerin öğretim teknolojileri kullanımında karşılaştıkları
sorunlarla ilgili görüşleri ortaya çıkarılmıştır. Araştırmanın bulgularına
dayalı olarak öğretmenlerin hizmet-içi eğitimde ele alınmasına en fazla ihtiyaç
duyduğu başlıca konuların; “Eğitimde Teknoloji Kullanımı”, “İnternetin Eğitim
Amaçlı Kullanımı” ve “Öğretim Materyalini Etkin Kullanma” olduğu sonucuna
ulaşılmıştır. Çalışma grubundaki öğretmenlerin çoğunluğunun, söz konusu
konuların büyük bölümünün kapsandığı “FATİH Projesi - Eğitimde Teknoloji Kullanımı
Kursu” başlıklı hizmet-içi eğitim faaliyetine katılmalarına rağmen bu
ihtiyaçlarının giderilemediği anlaşılmaktadır. Bu bağlamda bir eğitim etkinliği
öncesinde ihtiyaç analizinin etkili bir şekilde yapılmasının önemli olduğu
vurgulanabilir.
Journal Section | Research Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 13, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 7 Issue: 3 |