The aim of this study is to determine the
readiness of the first year students in Primary Teacher Education Department
about the number sets. In line with this aim, students were asked to express
counting numbers, natural numbers, whole numbers, rational numbers, irrational
numbers, real numbers, and complex numbers with verbal, model, and mathematical
representations. This study was designed as a survey study which is a
descriptive model. A total of 61 students at Primary Teacher Education Program
at Faculty of Education in a private university in the province of Ankara,
Turkey participated in the study on a voluntary basis. Content analysis method
was used to analyze the data. Results showed that Primary Teacher Education
students have low level of readiness in the number sets. It was determined that
participants had difficulty in expressing number sets with models; they tended
to define natural numbers and counting numbers verbally and they defined
irrational and real numbers associating them with other number sets. Moreover,
it was ascertained that they used verbal, model, and mathematical expressions
interchangeably when expressing the number sets.
Students of primary teacher education fundamentals of mathematics number sets representation readiness
Araştırmanın amacı, sınıf öğretmenliği
programı birinci sınıf öğrencilerinin sayı kümelerine yönelik hazır
bulunuşluklarını belirlemektir. Bu amaç doğrultusunda, öğrencilerin sayma
sayıları, doğal sayılar, tam sayılar, rasyonel sayılar, irrasyonel sayılar,
gerçel sayılar ve karmaşık sayıları sözel, model ve matematiksel temsiller ile
ifade etmeleri istenmiştir. Araştırma yöntemi olarak betimsel araştırma
türlerinden tarama modeli kullanılmıştır. Çalışmaya Ankara ilindeki bir vakıf üniversitesinde, Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenliği
Programında öğrenim gören gönüllü 61 öğrenci katılmıştır. Elde edilen veriler
içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Analiz sonuçlarına göre, sınıf
öğretmenliği programı birinci sınıf öğrencilerinin sayı kümeleri konusundaki
hazırbulunuşluklarının düşük düzeyde olduğu belirlenmiştir. Katılımcıların sayı
kümelerinin model temsillerinde zorlandıkları, sözel temsillerde doğal sayıları
ve sayma sayılarını tanımlama eğiliminde oldukları, irrasyonel ve gerçel
sayıları da diğer sayı kümeleriyle ilişkilendirme yaparak açıkladıkları
görülmüştür. Ayrıca, sayı kümelerini açıklamaya çalışırken sözel, model ve
matematiksel temsilleri birbirlerinin yerine kullandıkları belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | August 29, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 9 Issue: 2 |