Bu çalışmada öğretmen
adaylarının sonsuz kümelerin denkliği ile ilgili ispatlama yaklaşımlarının ve
bu konu ile ilgili güçlüklerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç
doğrultusunda verilerin toplanması için açık uçlu sorular içeren bir form geliştirilmiş
ve 121 matematik öğretmeni adayına uygulanmıştır. Elde edilen veriler içerik
analizi ile incelenmiştir. İspatların sınıflanması için Blum ve Kirsch
(1991) tarafından sunulan ispat şeması dikkate alınmıştır. Sonuçta öğretmen
adaylarının gerçekleştirdikleri ispatlarda formal
ve pre-formal yaklaşımları
benimseyebildikleri tespit edilmiştir. Bununla birlikte pre-formal yaklaşıma sahip bireylerin ispatlama aktivitelerinde,
formal bilgileri ile sezgilerini bir arada kullanabildikleri de görülmüştür.
Diğer yandan öğretmen adaylarının ispatı oluşturamamalarına neden olan
yanılgıları, bilgi eksiklikleri ve yöntemsel yetersizlikleri belirlenip
özellikle yanılgılar, başlıklar halinde sunulmuştur.
In this study, it was aimed to determine both
prospective teachers’ proving approaches related to equivalence of infinite
sets and their difficulties about this subject. In accordance with this
purpose, a form including open-ended questions was developed to collect data
and it was applied to 121 mathematics teacher candidates. Obtained data were
analyzed via content analysis. Proof scheme introduced by Blum and Kirsch
(1991) was taken into account for categorizing proofs. Consequently, it was
identified that prospective teachers can adopt both formal and pre-formal
approaches in their proving activities. In addition, it has been seen that
individuals, who used pre-formal
approach, can use their formal knowledge and intuitions together in proving
activities. On the other hand, misconceptions, lack of knowledge and
methodological deficiencies, which caused to candidate teachers to fail
constructing proof, were identified and especially the misconceptions of them
were presented through separate headings.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 17, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 9 Issue: 3 |