GeoGebra matematik
eğitiminde yaygın olarak kullanılan yazılımlardan birisidir. Bu sebeple bu
zamana kadar GeoGebra hakkında birçok yüksek lisans ve doktora tez çalışması
gerçekleştirilmiştir. Bu lisansüstü tezlerin eğilimlerinin resmedilmesi
araştırmacılara hem yol gösterici olacağı hem de daha etkin literatür okuması
sunacağı düşünülmektedir. Bu çalışmada Türkiye’de matematik eğitimi alanında
yayınlanan GeoGebra ile ilgili lisansüstü tezlerin hem tematik hem de yöntemsel
analizlerinin yapılması amaçlanmıştır. YÖK Ulusal Tez Merkezinde Haziran
2018’e kadar yayınlanmış ve erişeme açık olan tezler analiz edilmiştir. Bu
çalışmanın deseni genel çerçevede içerik analizi iken özel de betimsel içerik
analizidir. Veri tabanı taramasında toplamda 54 lisansüstü tez çalışmasına
ulaşılmıştır. Bu tezlerin 13’ü doktora 41’i yüksek lisans tezi olarak
hazırlanmıştır. Tezler tema, matematiksel konu, tür, yayınlanma yılı, desen,
örneklem profili, veri toplama aracı ve veri analiz yöntemi olmak üzere sekiz
başlık altında analiz edilmiştir. Elde edilen bulgular yüzde, frekans, çalışma
kodları, grafik ve tablolarla sunulmuştur. Analiz sonucunda elde edilen
bulgulara göre lisansüstü tezlerde çoğunlukla GeoGebra’nın başarıya, öğrenmeye
veya kalıcılığa etkisinin incelendiği tespit edilmiştir. Ayrıca tezlerde
geometri konuları daha çok çalışılmıştır. Diğer taraftan GeoGebra ile ilgili
tezlerde nicel araştırma yaklaşımı daha çok tercih edilirken veri toplama aracı
olarak ise en fazla testler kullanılmıştır. Tezlerin büyük bir çoğunluğunda
örneklem grubunun ortaokul düzeyindeki öğrencilerle oluşturulduğu
belirlenmiştir. Çalışmanın sonunda ölçme, veri işleme ve olasılık gibi farklı
öğrenme alanlarından konular seçilerek GeoGebra’nın etkililiğini inceleyen
çalışmaların yaygınlaştırılması ve ilkokul düzeyindeki öğrencilerle ve
öğretmenlerle gerçekleştirilen çalışmaların arttırılması önerilmektedir.
GeoGebra is one of
the widely used software in mathematics education. Therefore, many master’s and
doctoral theses related to GeoGebra have been conducted until today. It is
considered that review of these theses will provide both guideline and more effective
literature reading for researchers. The purpose of this study is to review
systematically theses related to GeoGebra in mathematics education research in
Turkey both thematically and methodologically. Theses which were published
until June 2018 at the database of National Thesis Center of the Council of
Higher Education in Turkey were examined. This study is a descriptive content
analysis within content analysis studies. In the study, a total of 54 theses
were reached in the database. While the number of master’s theses is 41, the
number of doctoral theses is 13. These theses were analyzed thematically in
four titles; research subject, mathematical topic, type, and publication year.
On the other hand, the theses were analyzed methodologically in four titles;
pattern, sample, data collection tool, and data analysis method. Findings were
presented with the percentage, frequency, study codes, graphics, and tables.
Results of this study indicated that the effects of GeoGebra on academic
achievement, learning or permanence were mostly examined in theses.
Additionally, majority of the theses were preferred to geometry topics. The
quantitative research methodology was determined to be used more than the other
methodologies. Most of the theses related to GeoGebra were conducted with the
secondary school students. At the end of the study, it is recommended to
increase the studies examining the effectiveness of GeoGebra by selecting
topics from different learning areas such as measurement, data processing, and probability.
Addionalty, it is suggested to increase the studies performed with students and
teachers at primary school level.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | September 10, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 10 Issue: 2 |