Zaman içinde değişime
uğrayan eğitim politikaları doğrultusunda birçok öğretim programı
oluşturulmuştur. Cumhuriyetin ilanından günümüze kadar Türkçe öğretiminde çok
önemli gelişmeler meydana gelmiştir. Fuat Baymur[1],
Cumhuriyet döneminde Türkçe öğretimi başta olmak üzere diğer alanlardaki çalışmalarıyla
tanınmış bir eğitimcidir. Haydar Ediskun[2]
ve Baha Dürder[3] ise “kendi
kendini yetiştirme” metoduyla kaleme aldıkları Türkçe öğretimi kitabı ile o
dönemdeki Türkçe öğretmenlerine ve alana ilgi duyan kişilere yön vermiştir. Bu
bağlamda çalışmanın amacı, öncelikle bu iki çalışmayı tanıtmak, söz konusu
yazarların Türkçe Öğretimi alanındaki çalışmalarını günümüz Türkçe eğitimi
alanındaki kavram dünyası ile değerlendirmektir. Bu çalışmada nitel araştırma
yönteminden yararlanılmıştır. Çalışmaları incelemede ise doküman inceleme
yöntemi kullanılmıştır. Çalışmada araştırma verisi olarak; Fuat Baymur ’un
Türkçe Öğretimi (1948) ile Haydar Ediskun ve Baha Dürder ’in Türkçe Öğretimi
(1949) kitapları ele alınmıştır. Bu iki çalışma incelenirken dönemin öğretim
programları da göz önünde bulundurulmuştur. Baymur’un çalışmasında sözlü ifade
nasıl geliştirilir, öğretmen öğrenciyle nasıl konuşmalıdır, imla ve tahrir
çalışmaları nasıl düzeltilir gibi alanla ilgili birçok tavsiyede bulunulmuştur.Türkçe
öğretim programları, Türkçe öğretiminin amaçları ve ilkeleri hakkında bilgiler verilmiştir.
Ediskun ve Dürder’in çalışmasında ise kendi kendini yetiştirme metodu
açıklanmıştır. Dilbilgisi, okuma, sözlü ve yazılı ifade müfredatları ele
alınarak çeşitli örnekler, planlar ve açıklamalar sunulmuştur. Değerlendirme
sonucunda Türkçe öğretiminin modern kavramlarının o dönemin söz varlığı içinde
sözcük veya sözcük grubu olarak yer aldığı görülmüştür. İncelenen çalışmalarda
yer alan artistik okuma, hareki plan, kendi kendini yetiştirme metodu, çocuğa
görelik, drama, planlı yazma, resimden hareketle yazma, kendi kendini düzeltme,
ödev düzeltme, akran değerlendirmesi gibi birçok kavram ve yaklaşımın günümüz
eğitim anlayışından izler taşıdığı müşahede edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 24, 2018 |
Submission Date | June 25, 2018 |
Acceptance Date | December 24, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 3 Issue: 2 |