EXAMINATION OF THE EFFECT OF AUDITORY PROCESSING SKILLS BASED ON AUDITORY EDUCATIONAL MATERIALS PREPARED FOR 60-72 MONTHS OLD CHILDREN
Yıl 2022,
Cilt: 7 Sayı: 2, 505 - 516, 29.12.2022
Özgül Polat
,
Tosun Yalçınkaya
,
Serhat Çakabay
Öz
In this study, it was aimed to examine the effect of auditory processing program based on auditory training materials prepared for 60-72 months old children. Experimental model of pre-test post-test with control group was used in the research. For the research, an auditory processing program consisting of 30 activities was prepared and applied for 12 weeks. The research was carried out with a total of 35 preschool children, 20 of which were in the experimental group and 15 in the control group. The data in the study were collected through Auditory Processing Test (İŞTE). It was determined that the distribution of the scores obtained from the tests was not normal, so the research data were analysed with the Mann Whitney-U test and the Wilcoxon Signed Rank Test. According to the results obtained, it was revealed that the auditory processing program created a significant increase in the auditory processing skills of preschool children.
Kaynakça
- Bailey, T. (2012). Beyond DSM: The role of auditory processing in attention and its disorders. Applied Neuropsychology, 1 (2), 112-120.
- Beriat, G. K. (2007). Geriatrik popülasyonda santral işitsel işlemlemenin değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
- Büyüköztürk, Ş., Kılıç, Ç. E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2018). Bilimsel araştırma yöntemleri (23. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
- Creswell, J. W. ve Plano Clark, V. L. (2011). Designing and conducting mixed methods research. Thousand Oaks, CA: Sage.
- Darıca, N. ve Şipal, F. (2011). İşitme engelli çocuklarda gelişim ve işitsel müdahale. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Yayınları.
- Erol, U. (2010). İşitme kayıplı ratlarda santral işitsel yollarda ortaya çıkan değişiklerin incelenmesi. Uzmanlık Tezi, Gülhane Askeri Tıp Akademisi, Kulak Burun Boğaz Anabilim Dalı.
- Ghaderi et al. (2017). The effectiveness of storytelling on ımproving auditory memory of students with reading disabilities in Marivan City, Iran. International Journal of Pediatrics, 5 (8), 5515-5524.
- Gürgür, H. ve Şafak, P. (2017). İşitme ve görme yetersizliği. Ankara: Pegem Akademi.
- Gürses, E. (2014). Tek taraflı işitme kayıplı bireylerde zamansal ve suprasegmental işitsel işlemlemenin değerlendirilmesi. Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
- Hansen, K. ve Hiraga, R. (2017). The effects of musical experience and hearing loss on solving an audio-based gaming task. Applied Sciences, 7 (12), 1278.
- Kocabay, A. P. (2018). İşitme kayıplı bireylerde eşiküstü işitsel işlemleme becerilerinin değerlendirilmesi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü Odyoloji ve Konuşma Bozuklukları Anabilim Dalı.
- Kotil, Ç. (2010). Okul öncesi eğitim kurumuna yeni başlayan 5 yaş çocukların sosyal duygusal-duygusal uyum düzeylerine annenin ebeveyn öz yeterlilik algısı ile okul beklentilerine uyum düzeyinin etkisi. Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Ana Bilim Dalı Okul Öncesi Öğretmenliği Bilim Dalı.
- Küçükoğlu, E., Önder, A. ve Polat, Ö. (2020). 48-72 Aylık çocuklar için Okul Öncesi İşitsel İşlemleme Testi (İŞTE)’nin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi, 4(1), 74-105.
- Merkezi, P. D. (2012,). İşitsel İşlemleme Bozukluğu. Güncel Aylık Bilgi Bülteni. İstanbul.
- Miller Carol A. al (2005). Case studies of auditory training for children with auditory processing difficulties: a preliminary analysis. Contemporary Issues in Communication Science and Disorders, 32, 93-107.
- Onur, B. (1993). Çocuk ve ergen gelişimi. İmge.
- Polat, Ö. (2011). Okul öncesinde ilköğretime hazırlık. İstanbul: Morpa.
- Senaroğlu, G., Yücel, E., Türkyılmaz, M. D., Çınar, B. Ç. ve Batuk, M. (2018). Odyoloji klinik uygulama protokolleri. Ankara: Hipokrat Kitapevi.
- Stollman, M. H., van Velzen, E. C., Simkens, H. M., Snik, A. F. ve van den Broek, P. (2004). Development of auditory processing in 6–12-year-old children: a longitudinal study: Desarrollo del procesamiento auditivo en niños de 6–12 años: un estudio longitudinal. International Journal of Audiology, 43 (1), 34-44.
- Tabone, N. ve Other. (2016). Auditory and language processıng skills in Maltese children: a comparative study. Malta Journal of Health Sciences, 1., 52-65.
- Türkyılmaz, M. D. (2009). Bilgisayarlı Simge Afazi Testi’nin Türkçe adaptasyon ve standardizasyon çalışması. Doktora tezi. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
- Yalçınkaya, F. ve Belgin, E. (2002). Konuşma ve lisan problemi olan ve olmayan çocukların uyarlanmış şaşırtmacalı kelime testi ile santral işitsel işlemleme performanslarının incelenmesi. Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Dergisi, 46, 195-202.
60-72 Aylık Çocuklar İçin Hazırlanan İşitsel Eğitim Materyallerine Dayanan İşitsel İşlemleme Programının İşitsel İşlemleme Becerileri Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi
Yıl 2022,
Cilt: 7 Sayı: 2, 505 - 516, 29.12.2022
Özgül Polat
,
Tosun Yalçınkaya
,
Serhat Çakabay
Öz
Bu araştırmada 60-72 aylık çocuklar için hazırlanan işitsel eğitim materyallerine dayanan eğitim programının işitsel işlemleme becerileri üzerindeki etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada ön test-son test kontrol gruplu deneysel model kullanılmıştır. Araştırma için 30 etkinlikten oluşan işitsel işlemleme programı hazırlanmış ve 12 hafta boyunca uygulanmıştır. Araştırma 20’si deney, 15’i kontrol grubunda olmak üzere toplam 35 okul öncesi dönem çocuğu ile yürütülmüştür. Araştırmada verileri İşitsel İşlemleme Testi (İŞTE) aracılığıyla toplanmıştır. Testlerden elde edilen puanların dağılımının normal olmadığı tespit edilmiş, bu nedenle araştırma verileri Mann Whitney-U testi ve Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi ile analiz edilmiştir. Elde edilen sonuçlara göre işitsel işlemleme programının okul öncesi dönem çocuklarının işitsel işlemleme becerilerinde anlamlı bir artış oluşturduğu ortaya konmuştur.
Kaynakça
- Bailey, T. (2012). Beyond DSM: The role of auditory processing in attention and its disorders. Applied Neuropsychology, 1 (2), 112-120.
- Beriat, G. K. (2007). Geriatrik popülasyonda santral işitsel işlemlemenin değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
- Büyüköztürk, Ş., Kılıç, Ç. E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2018). Bilimsel araştırma yöntemleri (23. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
- Creswell, J. W. ve Plano Clark, V. L. (2011). Designing and conducting mixed methods research. Thousand Oaks, CA: Sage.
- Darıca, N. ve Şipal, F. (2011). İşitme engelli çocuklarda gelişim ve işitsel müdahale. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Yayınları.
- Erol, U. (2010). İşitme kayıplı ratlarda santral işitsel yollarda ortaya çıkan değişiklerin incelenmesi. Uzmanlık Tezi, Gülhane Askeri Tıp Akademisi, Kulak Burun Boğaz Anabilim Dalı.
- Ghaderi et al. (2017). The effectiveness of storytelling on ımproving auditory memory of students with reading disabilities in Marivan City, Iran. International Journal of Pediatrics, 5 (8), 5515-5524.
- Gürgür, H. ve Şafak, P. (2017). İşitme ve görme yetersizliği. Ankara: Pegem Akademi.
- Gürses, E. (2014). Tek taraflı işitme kayıplı bireylerde zamansal ve suprasegmental işitsel işlemlemenin değerlendirilmesi. Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
- Hansen, K. ve Hiraga, R. (2017). The effects of musical experience and hearing loss on solving an audio-based gaming task. Applied Sciences, 7 (12), 1278.
- Kocabay, A. P. (2018). İşitme kayıplı bireylerde eşiküstü işitsel işlemleme becerilerinin değerlendirilmesi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü Odyoloji ve Konuşma Bozuklukları Anabilim Dalı.
- Kotil, Ç. (2010). Okul öncesi eğitim kurumuna yeni başlayan 5 yaş çocukların sosyal duygusal-duygusal uyum düzeylerine annenin ebeveyn öz yeterlilik algısı ile okul beklentilerine uyum düzeyinin etkisi. Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Ana Bilim Dalı Okul Öncesi Öğretmenliği Bilim Dalı.
- Küçükoğlu, E., Önder, A. ve Polat, Ö. (2020). 48-72 Aylık çocuklar için Okul Öncesi İşitsel İşlemleme Testi (İŞTE)’nin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi, 4(1), 74-105.
- Merkezi, P. D. (2012,). İşitsel İşlemleme Bozukluğu. Güncel Aylık Bilgi Bülteni. İstanbul.
- Miller Carol A. al (2005). Case studies of auditory training for children with auditory processing difficulties: a preliminary analysis. Contemporary Issues in Communication Science and Disorders, 32, 93-107.
- Onur, B. (1993). Çocuk ve ergen gelişimi. İmge.
- Polat, Ö. (2011). Okul öncesinde ilköğretime hazırlık. İstanbul: Morpa.
- Senaroğlu, G., Yücel, E., Türkyılmaz, M. D., Çınar, B. Ç. ve Batuk, M. (2018). Odyoloji klinik uygulama protokolleri. Ankara: Hipokrat Kitapevi.
- Stollman, M. H., van Velzen, E. C., Simkens, H. M., Snik, A. F. ve van den Broek, P. (2004). Development of auditory processing in 6–12-year-old children: a longitudinal study: Desarrollo del procesamiento auditivo en niños de 6–12 años: un estudio longitudinal. International Journal of Audiology, 43 (1), 34-44.
- Tabone, N. ve Other. (2016). Auditory and language processıng skills in Maltese children: a comparative study. Malta Journal of Health Sciences, 1., 52-65.
- Türkyılmaz, M. D. (2009). Bilgisayarlı Simge Afazi Testi’nin Türkçe adaptasyon ve standardizasyon çalışması. Doktora tezi. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
- Yalçınkaya, F. ve Belgin, E. (2002). Konuşma ve lisan problemi olan ve olmayan çocukların uyarlanmış şaşırtmacalı kelime testi ile santral işitsel işlemleme performanslarının incelenmesi. Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Dergisi, 46, 195-202.