This study analyses the effectiveness of blog use on the reading skills of students which learn Turkish as a foreign language. To promote out of class learning, the researcher –according to the principles of blended learning- created a blog page and implemented the material to the students as an out-of-class teaching activity.
The study was conducted with the participation of 24 university students who are learning Turkish as a foreign language. A reading comprehension test, -prepared by the researcher-, was administered as a pre and post test in order to investigate the impact of the blog experiment on reading skills. As another part of the study, data -obtained from the Blog Attitude Scale and administered before and after the study- were quantitatively analyzed to determine students’ attitudes towards blog usage. In addition, the relation between attitude towards the use of blogs and reading proficiency was investigated while the data obtained from the Blog Attitude Scale and the reading comprehension test were compared.
This study that used the design-based research method, is based on collaborating with the participants in order to design a learning environment and improve it. To this end, the principles of design-based research methods were applied before, during and after the implementation process. The results of the study showed that there is a significant difference between the reading skill levels of students and their attitudes towards using blogs before and after the study. Finally it was found that there is a moderate uphill relationship between students’ attitudes towards blogs and their reading achievement levels.
Teaching Turkish to foreigners Web 2.0 tools blog reading skill out-of-class interaction design based research attitudes
Bu araştırmada, blog kullanımının yabancı dil olarak Türkçe öğrenenlerin okuma becerisine etkisi incelenmiştir. Karma öğrenme modelinin ilkeleri incelenerek sınıf dışı öğrenmeyi gerçekleştirmek amacıyla araştırmacı tarafından özgün bir blog sayfası tasarlanmış, hazırlanan içerik öğrencilere sınıf dışı etkinlik olarak uygulanmıştır.
Çalışma, Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenen B.2 düzeyinde 24 üniversite öğrencisinin katılımıyla yürütülmüştür. Araştırmacı tarafından hazırlanan bir okuma becerisi testi, ön test ve son test olarak uygulanarak blog uygulamasının okuma becerisine etkisi araştırılmıştır. Çalışmanın bir diğer aşaması olan öğrencilerin blog kullanımına yönelik tutumlarının saptanması amacıyla, çalışma öncesi ve sonrasında blog tutum ölçeği uygulanarak elde edilen veriler nicel yöntemlerle çözümlenmiştir. Bloglara yönelik tutumlar ile okuma başarısı arasındaki ilişki de çalışma kapsamında araştırılmış, bu amaçla blog tutum ölçeği ve okuma becerisi testinden elde edilen veriler karşılaştırılmıştır.
Tasarım tabanlı araştırma modelinin uygulandığı bu çalışma, katılımcılarla iş birliği yapılarak bir öğrenme ortamı tasarlanması ve tasarlanan öğrenme ortamının iyileştirilmesi ilkesine dayanmaktadır. Bu amaçla, uygulama öncesi, uygulama sırası ve uygulama sonrası olmak üzere çalışmanın bütün evrelerinde tasarım tabanlı araştırma ilkelerine bağlı kalınarak uygulama gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın sonuçları, öğrencilerin okuma becerisi düzeyleri ve bloglara yönelik tutumlarında uygulama sonunda pozitif yönlü anlamlı bir değişim olduğunu göstermiştir. Ayrıca, öğrencilerin bloglara yönelik tutumları ile okuma başarıları arasında da orta düzeyde pozitif yönlü anlamlı bir ilişki olduğu anlaşılmıştır.
Yabancılara Türkçe öğretimi Web 2.0 araçları blog okuma becerisi sınıf dışı etkileşim tasarım tabanlı araştırma tutum
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Linguistics (Other) |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | August 3, 2018 |
Submission Date | February 14, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Issue: 28 |