The objective of this study is to analyze the structural characteristics, production and marketing structure of walnut producing farms in Kahramanmaras province, Turkey. For this purpose, a face to face survey was conducted with 90 producers producing walnuts in Caglayancerit district of Kahramanmaras province in February 2019. To analyze the obtained data, frequency tables and descriptive statistics were used. As a result of the research, all of the producers stated that walnut production has increased in their region in recent years. Approximately 53.33% of farmers stated that they were a member of a producer organization, 54.44% benefited from agricultural support, 95.56% did not have agricultural insurance, and 88.90% of the producers did not receive any training on walnut cultivation. Almost all of the producers (95.56%) benefited from foreign labor in walnut production and they were satisfied with walnut prices (98.9%). Results also indicated that the most important reason for the producers to produce walnuts is the price and market advantages (77.78%). Moreover, 44.44% of the producers sell their walnuts in the street market, and 35.56% sell through merchants. The results of this study will guide the decision makers in following the appropriate policies in terms of making improvements in walnut production.
Bu çalışmada Kahramanmaraş ilindeki ceviz üreten işletmelerin yapısal özellikleri ve işletmelerin ekonomik yapısının belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda 2019 yılı Şubat ayında Kahramanmaraş ili Çağlayancerit ilçesinde ceviz üretimi yapan 90 üreticiyle bire bir anket çalışması yapılmıştır. Elde edilen verilerin analizinde frekans tabloları ve tanımlayıcı istatistiklerden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda üreticilerin tamamı son yıllarda bulundukları bölgede ceviz üretiminin arttığını ifade etmişlerdir. Üreticilerin %88.90’ı ceviz yetiştiriciliği ile ilgili herhangi bir eğitim almadığını, %53.33’ü bir üretici örgütüne üye olduğunu, %54.44’ü tarımsal desteklerden yararlandığını ve %95.56’sı tarım sigortası yaptırmadığını ifade etmiştir. Üreticilerin tamamına yakını (%95.56) ceviz üretiminde yabancı işgücünden yararlandığını ve ceviz fiyatlarından memnun olduklarını (%98.9) belirtmişlerdir. Ayrıca üreticilerin ceviz üretiminde bulunmalarının en önemli nedeninin fiyat ve pazar avantajları (%77.78) olduğunu ifade etmiştir. Üreticilerin %44.44’ü semt pazarında, %35.56’sı ise tüccar aracılığıyla ürettikleri cevizi satmaktadır. Çalışma sonuçları, karar vericilerin ceviz üretiminde iyileştirmelere gidilmesi açısından uygun politikaların izlenmesinde yol gösterici olacaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Agricultural, Veterinary and Food Sciences |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | July 23, 2022 |
Submission Date | April 15, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 9 Issue: 3 |