In this study, the effect of learning organization dimensions (continuous learning, dialogue and learning, teams and systems, and supportive leadership) on organizational trust dimensions (trust in manager, trust in colleagues and trust in the organization) was investigated with the help of structural equation modeling. The research population consists of the employees at the wood-based board production facility of the company, which is a global power in the national and international arena and 153 people participated in this study. However, 143 questionnaire evaluations were received. SPSS 15.0 and AMOS 22.0 programs were used in the analysis of the data. As a result of the study, it was found that the dimensions of team and systems and supportive leadership, which are the dimensions of the learning organization scale, have a significant and positive effect on the dimension of trust in the organization. Also, the supportive leadership dimension affects the dimension of trust in the manager significantly and positively. You may need to insert an English abstract into this section by taking the word limit into account.
Bu çalışmada, yapısal eşitlik modellemesi yardımıyla öğrenen örgüt boyutlarının (sürekli öğrenme, diyalog ve öğrenme, takım ve sistemler ve destekleyici liderlik) örgütsel güven boyutları (yöneticiye güven, iş arkadaşlarına güven ve örgüte güven) üzerine etkisi araştırılmıştır. Araştırma evrenini ulusal ve uluslararası alanda küresel bir güç olan şirketin odun esaslı levha üretimi yapan tesisinde çalışanlar oluşturmakta ve 153 kişi çalışmaya katılmıştır. Ancak 143 anket değerlendirmeye alınmıştır. Verilerin analizinde SPSS 15.0 ve AMOS 22.0 programları kullanılmıştır. Çalışma sonucunda öğrenen örgüt ölçeğinin boyutları olan takım ve sistemler ve destekleyici liderlik boyutlarının örgüte güven boyutunu ve destekleyici liderlik boyutunun yöneticiye güven boyutunu anlamlı ve pozitif yönde etkilediği bulunmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Timber, Pulp and Paper |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 6 Issue: 1 |